Vanuit het Sunshine hotel - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Yvonne Menkema - WaarBenJij.nu Vanuit het Sunshine hotel - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Yvonne Menkema - WaarBenJij.nu

Vanuit het Sunshine hotel

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

21 Oktober 2009 | Vietnam, Hanoi

Kant het nog luxer? Een computer met internetaansluiting op de kamer. Verder valt het wel mee hoor. Matras is knalhard, hardste tot nog toe. In de badkamer steken nog electriciteitsdraden uit de muur, open en bloot wel te verstaan. Ach daar doen we hiet niet moeilijk over. Het hele electriciteitsnetwerk hang hier in kluwen bij elkaar gebonden boven de straten en volgens mij hangt de contactdoos er naast.

We zijn inmiddels dus aangekomen in Hanoi.

Aangezien het nationale vrouwendag was kregen de dames van een reisgenoot een roos. En Luan had cadeautjes gekocht, die hij verdeelde onder de heren, die deze dan weer mochten overhandigen aan de dame die het dichtste in hun nabijheid was. We kregen een sjaaltje, die van mij met een printje uit het jaar nul, maar het gebaar was goed natuurlijk.

In de trein zaten we met z'n allen in een treinstel verdeeld over 4 persoonscoupes.
We hebben de tijd voornamelijk naar buiten kijkend, kletsend en lezend doorgebracht. Geen spelletjes gedaan. Nou ja 1 potje 4 op 1 rij tegen een reisgenoot, die ik in no time had gewonnen.
De airco's hier gaan af en aan. Dus dan is het een tijdje koud en vervolgens weer warm. In plaats dat ze dat ding nou op 1 constante temperatuur instellen.
Rond half 10 hebben we ons klaargemaakt om te gaan slapen. Tenslotte moesten we er om 5 uur al weer uit.

Ben maar in m'n lakenzak op het dekbedje gaan liggen, dat lag iets comfortabeler. Maar in de loop van de nacht kreeg ik het toch nog koud en heb ik het lakentje nog weer over de lakenzak heengelegd.
Oordoppen in tegen het lawaai van de airco en al met al redelijk kunnen slapen.

Toen we om 5 uur werden gewekt, lag ik te broeien in m'n nestje. Snel een doekje over m'n gezicht en zo weer in de kleren. Toilet bezocht. Zo'n hurkgeval...heel handig in de trein met al dat gewiebel. Zowiezo pies ik dan haast altijd over het randje..ze hadden die 'pot' nog langer moeten maken.

Met de bus richting hotel. Alhoewel, we moeten nog 5 minuten met onze bagage lopen aangezien de bus de straat niet in mag rijden.
Omdat het nog zo vroeg is, kunnen we nog niet inchecken. Dus parkeren we alleen onze grote bagage in de lobby en lopen richting het Hoan Kiem meer in het centrum van de stad, 5 minuten lopen. Zo 's ochtend vroeg zijn de mensen daar bezig met gymnastiek. Heel grappig om te zien. Sommigen bewegen in een groepje en op muziek. Anderen zijn alleen bezig met zwaai en slinger bewegingen om spieren en gewrichten soepel te houden. Zodra het begint te regenen zien ze hun kans schoon en gaan er snel vandoor.

Wij lopen naar een hotel met uitzicht op het meer om te ontbijten. Na het ontbijt met z'n allen de bus in voor een stadstoer.
Eerst de tempel van de Literatuur. Dan naar de eenzuilige Pagode en het Ho Chi Minh mausoleum dat nu in oktober ivm werkzaamheden gesloten is. Wel kunnen we naar het Ho Chi Minh museum. Daar begint het nog even weer lekker te regenen.

Na deze bezoekjes weer een cyclo tochtje door de stad. Ook leuk, je laten rijden, rondkijken en fotograferen. Weer alle drukte van dichtbij ervaren.

Lunchen doen we in de buurt van het hotel. Als we daar mee klaar zijn kunnen we eindelijk, half 2, inchecken in het hotel, even lekker douchen en bijkomen voordat we om half vier naar het Waterpoppen Theater gaan. Leuk om gezien te hebben, de hele zaal zat vol.
Als het afgelopen is ga ik samen met Tanja en Deborah een rondje lopen om het meer. Even pinnen, waarvoor we een keer of 4 het drukke verkeer trotseren. Maakt niet uit waar je de straat oversteekt, zebrapad of geen zebrapad, stoppen doen ze toch niet voor je. Ben weer miljonair geworden vandaag.
Aan de overkant van het meer heerlijk op een bankje mensen zitten kijken. Er waren er weer velen aan het gymnastieken. Zoals wij naar hen kijken, kijken ze trouwens ook naar ons, want wij zijn natuurlijk behoorlijk aan de lange kant.

Rond kwart over 7 met zijn 13-en ergens gaan eten. Ik had kip met lenteui, knoflook, cashewnoten, groenten en rijst. Met een bananensapje. Lekker kopje jasmijnthee na en we kunnen er weer even tegenaan.

Groetjes Yvonne

• 21 Oktober 2009 - 15:14

Marjolein:

Leuk om je verhalen te lezen, fijn dat je de lange treinreis goed hebt doorstaan. Ik hoop dat het de komende dagen droog blijft, kunnen je schoenen drogen!

Geniet er nog maar lekker van!

• 21 Oktober 2009 - 15:34

Renée:

Hey Yvonne,
    Zo te horen liggen de internetcafé's, in tegenstelling tot Madagaskar, in Vietnam voor het oprapen ;-) Erg leuk hoor, om bijna elke dag over je belevenissen te lezen! Heel veel plezier nog! Geniet ervan! Zal duimen voor wat minder regen!
    Groetjes, ook aan Tanja,
    Renée