Parfumpagode - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Yvonne Menkema - WaarBenJij.nu Parfumpagode - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Yvonne Menkema - WaarBenJij.nu

Parfumpagode

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

22 Oktober 2009 | Vietnam, Hanoi

Vanochtend om 8 uur vertrokken met de bus naar Duc Khe. Een busrit van 2 uur. Vanaf Duc Khe werden we door overwegend bootsvrouwen, net de onze niet, naar de kade 1 uur roeien verderop gevaren. We zaten verdeeld over meerdere ijzeren smalle boten met zeer lage bankjes. Met op de achtergrond de eerste karstrotsen. Vietnam tot nu toe, komt vrij vlak over tot er plotsklaps deze bergen uit het landschap oprijzen.

We gaan naar de Parfumpagode, een complex van 16 verschillende ruimten, grotten en tempels, waarvan wij alleen de 2 must have seen bezichtigen.
Alhoewel we best aan een stukje lichaamsbeweging toe zijn, het is ietsd meer dan 1 uur wandelen bergopwaarts, raadt Luan het ons af vanwege de gladheid van de stenen.
Hij adviseert de kabelbaan te nemen. Dat doen we dus maar.
Vanaf de top is het nog maar een klein stukje lopen naar de Huong Tich grot. Een grot die zeer populair is bij binnenlandse pelgrims. In januari/februari komen ze er in drommen op af. Nu is het dus niet het seizoen en lekker rustig. We moeten decent gekleed gaan dus knieen en schouders bedekt. Dat is met een afritsbroek en pareo/ extra shirtje mee goed te doen.

Na bezichtiging van de grot weer met de kabelbaan naar beneden en bij het enige restaurant geluncht.
Daarna nog de Thien Tru Pagode bezocht.
Het zonnetje komt er zowaar een beetje door. Is al dagen geleden dat we die voor het laatst zagen. Helaas maar voor korte duur, want terwijl we teruggeroeid worden naar de bus verdwijnt hij weer achter de bewolking.

Rond half 6 waren we terug in Hanoi. Tijd om nog even te relaxen op onze kamer, schrift bij te schrijven en ons zelf op te frissen.
Met een groepje van 14 gaan we eten in een restaurant met uitzicht op het Hoan Kiem meer. Dit keer kies ik voor spaghetti met tonijn.
Na het eten lopen we met vieren nog een rondje om het meer. Hier heerst een gezellige drukte. Het is een echte plek om te socializen. Mensen doen er hun gymnastiek, lopen hun rondjes en zitten gezellig te kletsen op de vele bankjes die rond het meer staan. Mensen met kleine kinderen die al lang op bed zouden moeten liggen (het is half 10 's avonds). Er zitten ook veel verliefde stelletjes die hun eigen bankje opeisen. Blijkbaar is het hier geen probleem om in het openbaar je genegenheid voor elkaar te tonen, dat had ik toch anders verwacht.

Net de tas vast grotendeels klaar gezet. Morgenavond pakken we de nachttrein naar Lao Cai. We vertrekken pas om 19.15 richting station en hebben de rest van de dag vrij. Nou ja, we gaan om 11.30 mee naar het huis van Luan, 20 km hier vandaan, en lunchen dan bij hem. De rest van de dag zien we wel wat we gaan doen.

Groetjes Yvonne

• 22 Oktober 2009 - 16:46

Yvonne Menkema:

Voor nog een reisverslag zie www.deborahopreis.web-log.nl

• 22 Oktober 2009 - 19:54

Pap En Mam.:

Hallo Yvonne.

Gelukkig dat het ook een keer droog is en de zon schijnt, al was het maar voor even. Warm, zal het er wel om zijn. Van daar ook zo laat die kinderen nog in het park.
    Zo te lezen moeten jullie van de Pagodes zo onderhand wel kunnen dromen.
    Maken jullie er net zo veel foto´s van als van b.v. die tijger in Afrika.
    Hier alles goed. Simbad laat zich al gewillig op zijn kop kriebelen, hij springt nog net niet op schoot.
    Ik moet het weekend werken en oma viert haar verjaardag a.s. zondag middag.
    Gaan nu even de web-log van Deborah bekijken.
    Veel plezier verder en groeten, ook aan Tanja.

• 22 Oktober 2009 - 19:58

Pap:

Hoi Yvonne.

www.deborahopreis.web-log.nl is niet goed, het lukt niet er op in te loggen.