Goed naar de zin - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Yvonne Menkema - WaarBenJij.nu Goed naar de zin - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Yvonne Menkema - WaarBenJij.nu

Goed naar de zin

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

15 September 2007 | Costa Rica, Fortuna

Zo daar ben ik weer..eens even kijken. Het grote schrift is niet mee, ligt nog in ons huisje bij Lavas Tacotal met uitzicht op de Arenal vulkaan, tenminste als deze uit de wolken verdwenen is. En dat is niet heel vaak.

Zijn hier gisteren naar toegekomen. Zouden een lange busdag hebben aangezien de weg hier naar toe door regen ingestort is en we daardoor 3 uur zouden moeten omrijden. Maar op het laatste moment veranderden de plannen nog. Zit een langer verhaal achter, maar ok. Voor 20 dollar konden we met een boot over. De reis duurde dan maar 3 uur. Unaniem besloten dit te doen.
Net voor we de boot opgingen begon het te regenen en dat heeft zeker een paar uur aangehouden. Alles bewolkt, later plenzen. Waren al op tijd bij de lodge en konden daar weinig beginnen.
Om 3 uur was de chauffeur er ook, Leo. Dus rugzak opgehaald, was bij elkaar gesprokkeld en met zijn allen naar La Fortuna, de plaats waar we nu zitten. Boodschappen en pinnen.
Van hieruit door naar uitzichtpunt op de vulkaan. Rond een uur of 6, dan is het al donker. En we hebben geluk, kunnen lava naar beneden zien rollen.
Als we uitgekeken zijn vertrekken we naar de thermale baden in Baldi. Echt heerlijk!!! Baden tussen 32 en 67 graden celius. De warmste die we halen is 47 graden. Tussendoor in zwemkleding aan tafel voor het diner.

Vanochtend op tijd op: 5.30 uur. Met een select groepje (8) koffie/thee en een broodje gehad in een huisje van 1 van ons. Om half 7 vertrekken we met de hele groep naar de Cano Negro voor een boottocht op de Rio Frio. Maken onderweg nog een ontbijtstop. De boottocht duurt iets van 3 uur. En we hebben geluk, spotten veel dieren: slangenhalsvogel, snowwhite eggrit (witte reiger??), een grotere soort ijsvogel, en nog meerdere vogels waar ik de naam niet meer van weet. Zagen meerdere keren de Jesus Christ Lizard, een hele mooie groene hagedis die over water kan rennen. Een kaaiman, die verschilt in die zin van een krokodil dat ie zijn ogen op zijn hoofd heeft liggen. Was heel bijzonder, want ze spotten ze niet vaak. En even later zien we er nog een. Capucijneraapjes. En meerdere keren brulapen. En brullen dat ze kunnen. Echt geweldig om te horen. De gids kon ze ook perfect nadoen of door de motor van de boot te laten ronken aan het brullen krijgen. Echt supermooi!
Op de terugweg spotten zowel de gids als de bootsman tegelijkertijd een luiaard hoog boven in een boom zit ie opgerold op een tak en niet er onder aan hangend zoals ze meestal doen. Te ver weg helaas om goed op de foto te krijgen.
Had het niet willen missen. Was heerlijk rustig ook daar. Iedereen kon zich goed stil houden zodat we ook beesten konden spotten.
Lopen terug naar de bus. In het plaatstje is het druk. Het is nationale feestdag. Veel mensen op straat dus veel foto´s genomen. Maar het eerste kaartje is nog niet vol.

De vorige lodge was in Monteverde - El Bosque. Hier zijn de kamers iets minder luxe. Van hieruit gaan we het regenwoud in lopend over hangbruggen. Erg groen, diverse soorten planten die op bomen groeien. Bijzonder om te zien, maar best moeilijk om mooi vast te leggen op de foto. Aansluitend maken we met een groot deel van de groep een canopytour (via google of u-tube moet er wel ergens een filmpje van te vinden zijn). We krijgen een tuigje aan, helm op en een paar handschoenen. Krijgen een korte uitleg en daar gaan we voor de eerste luchtduik. Meerdere gidsen begeleiden ons. Je wordt vastgemaakt aan een stalen kabel en roetjst zo van het ene naar het andere platform. Soms moet je afremmen, daar zijn die handschoenen dus voor en soms hoef je totaal niets te doen behalve genieten van het uitzicht onderweg. Er zijn 15 van die kabels. Voor we aan de laatste 3 beginnen kunnen we een tarzan swing maken. Ik ga als Jane van het platform af........´t Is net een soort bungeejump maar dan heen en weer als een schommel. Het moment voordat je springt is eng maar daarna is het helemaal gaaf. Zou nog wel een keer hebben gewild maar dat mocht jammer genoeg niet.
Na de canopy is het tijd voor de lunch en vervolgens bezoeken we nog een kolibrie tuin. En da´s ook moeilijk fotograferen zo snel als die vogeltjes met hun vleugels klapperen. Maar wel leuk om te zien.

Erik er zit ook een collega van je bij ons in de groep. Tenminste hij (Dennis Heuveling) doet hetzelfde werk als jij en heeft op kamers gezeten met een collega van je: Harm Hubbeling. Doe hem de groetjes maar even zei ie.

De groep is leuk. We trekken veel op met een groepje van 8. 4 meiden, 2 heren en een stel.

Gaan straks nog een keer naar het uitzichtpunt op de Arenal, kijken of we het vandaag beter kunnen zien.

Groetjes Yvonne

• 16 September 2007 - 07:59

Martine:

Ha die Jane!

Gaaf zeg om dat springen, jumpen en roetsen te beleven..ik zie je al helemaal gaan! En zo'n boototcht lijkt me ook niet verkeerd!

groetjes Martine

• 16 September 2007 - 09:43

Oma:

lieve Yvonne,

Vanuit Wildervank groet ik jou. Alles gelezen wat je daar hebt beleefd. Zou het ook graag willen beleven maar helaas op mijn leeftijd slinger je niet meer als een slingeraap door de bomen. Ik wens je nog veel vacantie plezier.

groetjes oma

Niet gek he op mijn 86ste.

• 16 September 2007 - 12:24

Karin:

wauw he alles, fijn om zo met je mee te lezen, maakt het extra bijzonder dat wij daar net vandaan komen! Je hebt dezelfde canolpy gedaan als ons, even emotioneel bij nummer 3 en 8? Ik weet niet of jullie ook nog door reizen naar tortuguero maar daar zijn voldoende kaaimannen te zien. Betreft foto's als dieren te ver weg waren namen wij de foto's door de verrekijker, even zoeken maar een mooi beeld. Lava zien rollen en horen is ook echt bijzonder. Geniet! Karin

• 16 September 2007 - 17:03

Pap En Mam:

Hoi Yvonne.

Leuk je vandaag ook nog even gesproken te hebben.
    Oma kwam net met de taxi toen we je bericht vanmorgen lazen. Samen met haar even een filmpje bekeken van zo'n canopytour. (Viddler.com - CanopyTour Video Puerto Vallarta Adventure).
    Volgens oma was er vroeger ook al zo'n kabelbaan in de speeltuin in Harkstede.
    Het moet toch niet zo heel erg moeilijk zijn om een kolibri op een foto te zetten. Die staan er toch om bekend dat ze stil kunnen hangen in de lucht? Anders kun je de tip van Karin ook eens proberen.
    We zien uit naar je volgende verslag. Veel plezier verder en de groeten van iedereen die geweest is vandaag en vanavond nog komt.

Pap en mam.

• 16 September 2007 - 18:54

Heleen:

Lachen hoor het filmpje van Jane's en tarzan's slingerend door de bomen (nog best wel hoog he)

Geweldig ook weer oma met haar mooie opmerkingen over dat zij dat vroeger al hadden in Harkstede,ha,ha.

Wij zaten gisteren in Utrecht,verjaardag vieren van opa Nijburg,en hebben een rondvaart daar door de grachten gemaakt en de Dom beklommen(474 treden) Iets minder spectaculair maar wel gezellig.

Heb je geen last van de vochtige lucht met foto's maken,nou we horen wel weer.
    Groetjesvan ons allemaal.

• 17 September 2007 - 14:59

Aline:

Hallo Yvonne,
    Leuk hoor je verhalen te lezen.
    Goh zeg ik zou zo ook wel weer op vakantie willen..Wie weet volgend jaar.

groetjes aline

• 18 September 2007 - 13:31

Carla:

Hee Yvon,
    Wat een dingen heb je al meegemaakt zeg....Die Jane-act..geweldig.....

gr
    Carla