Even genieten nu het nog kan - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Yvonne Menkema - WaarBenJij.nu Even genieten nu het nog kan - Reisverslag uit Phuket, Thailand van Yvonne Menkema - WaarBenJij.nu

Even genieten nu het nog kan

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

04 November 2013 | Thailand, Phuket

Op de valreep nog een update. De vakantie zit er helaas al weer bijna op. Het is hier de laatste dagen prachtig weer, dus ik zal er nog even genieten zolang het nog kan. Zag op facebook al foto's en filmpjes voorbij komen van hagel dat op sneeuw leek en windhozen. Oef... De overgang zal weer groot zijn. Is er een mogelijkheid om hier te blijven???

Jullie vroegen je natuurlijk al af hoe het met me gaat. De berichtgeving is lang uitgebleven. Vaak hebben we wel ergens even wifi in een hotel of bij een restaurant maar het is niet handig om via de telefoon jullie hier op de hoogte te houden. Daarbij komt dat er verder niemand van de groep is die een mail wil sturen. Allen zijn actief via whatsapp of facebook. De impact van social media is groot ;)

Ik zal eens proberen de afgelopen dagen te beschrijven... waar was ik gebleven?? Chiang Mai.. oh mai, dat was nog de eerste week!

Vanuit Chiang Mai hebben we een lange reisdag gehad naar Phitsanulok. Onderweg maken we stops op lokale markten. Bij een van die markten verkopen ze ook lokale specialiteiten als gefrituurde rupsen, levende larven en dode foetuskuikentjes op een sateprikker. De gefrituurde rupsen die een reisgenoot koopt zijn best lekker. Ze smaken en kraken als Nibbit chips, maar zijn helaas wat vetter.
Tijdens de lunch begint het zo hard te plenzen dat we onder parasols terug naar de minivans lopen.
's Avonds zitten we in een luxe hotel en bezoeken we na het lopend buffet diner een foute 'sexy go dance' wedstrijd waar schaars geklede dames, vrouwelijk aandoende mannen en travestieten/transseksuelen erotisch getint dansen in een poging de contest te winnen.

De volgende ochtend is er paniek in de tent. Wanneer ik mijn haar sta te f"ohnen, begint deze te roken en te stinken. Oeps... Waar zit de stekker?? De f"ohn ligt in de la, het snoer gaat er aan de achterkant uit... Handig! Ik roep mijn roomy die nog in de badkamer is.. Relax.. Hmhm.. en dat ding maar door roken. Uiteindelijk vinden we het snoer... een stopcontact ho maar, het snoet gaat de muur in. Lekker!! De enige oplossing is de ochtend zonder stroom verder te beginnen..
Onderweg terug naar ons vertrouwde hotel in Bangkok bezoeken we eerst nog historisch park Sukhothai. Het was de bedoeling hier te gaan fietsen, maar vanwege de regen heeft Nai besloten dit te cancellen. We gaan nu deels lopend, deels met de minivan langs verschillende tempels in het park. Achteraf gezien hadden we prima kunnen fietsen want op het moment dat we bij het park waren was het al weer nagenoeg droog.
Later onderweg heeft het nog wel met bakken uit de hemel geregend. Dusdanig dat de wegen blank stonden op sommige plekken en brommers en auto's tot aan de wielassendoor het water reden.

Wr twee dagen Bangkok. De eerst dag de floating market bezocht. Wel leuk om even te zien, maar puur in stand gehouden en gericht op toeristen, da's dan wel weer jammer. 's Middags vertoeft bij het zwembad van het aangrenzende hotel. De volgende ochtend een hele leuke fietsrit gemaakt door Bangkok. In een lange sliert fietsen we door de stad over de 'Erasmusbrug', langs de rivier, door woonwijkjes op het water. Ook bezoeken we nog de Wat Arun n een mooie witte Chedi. Opnieuw brengen we de middag aan het zwembad door. 's Avonds eten we in China Town.

Met een lokale bus, soort van Gado bus, vertekken we naar Kanchanaburi. De meeste stoelen worden door de groep in beslag genomen, er is nog een backpackend stel en verder een paar locals. Ik dut een beetje weg, gelukkig is er een wakkere reisgenoot die opeens de bus laat stoppen. Hij heeft gezien dat we bagage hebben verloren. Het blijkt dat er twee tassen uit het bagageruim gevallen zijn, blijkbaar was een van de luiken niet goed afgesloten of werkt deze gewoon niet goed. De bagage wordt teruggehaald, helaas zijn de tassen wel beschadigd maar werken de sluitingen nog wel en is er geen inhoud verloren gegaan.
In Kanchanaburi slapen we in een leuke guesthouse: Apple's retreat.
's Middags met een aantal gekajakt. Genieten geblazen op het water. Het is wel even inkomen, direkt in het begint raken een reisgenote en ik direkt achterstevoren en raken een paar gedoornde takken. De gids zit fronsend en hofdschuddend toe te kijken. Hij zal wel gedacht hebben... Maar uiteindelijk maken we een inhaalrace en doen we niet veel onder voor de rest. Net voorbij de brug over de river Kwai meren we weer aan.
De volgende dag naar de Erawan watervallen geweest enm vervolgens de Hellfire Pass bezocht. Hier zijn bij het aanleggen van de Birma-Thailand spoorweg vele doden gevallen. Een dode voor elke biels zegt mijn reisgids. We maken een treinrit van en uurtje ongeveer over een deel van de aangelegde spoorweg.

Voordat we de nachttrein naar Suratthani nemen gaan we erst nog naar de Bridge over the river Kwai, de War Cemetry en het JEATH museum. Van hieruit rijden we door naar Nakorn Prathom waar we naar enkele uren wachten rond 9 uur op de nachttrein stappen. Onze bedden zijn al opgemaakt. Ik beland op een bedje boven. Het is koud in de coupe... Gelukkig hebben we een dekentje voor de nacht, dat is krap aan voldoende. Voordat we gingen slapen eerst nog een feestje gebouwd in de restauratie. Dat had Nai met andere groepen npg niet meegemaakt.

De volgende dagen hebben we doorgebracht in NP Khao Sok op een floating hotel Pare Plean Plai. Wat een super mooie omgeving!!! Genieten geblazen. Dit is wel echt vakantie :) Gezwommen, grot bezocht, gekajakt. In een omgeving met karstgesteente. Hoe nietig kun je je voelen in zo'n prachtige natuur.

Een afknapper is de aansluitende dag.. James Bond eiland is "ubertouristisch en niet echt de moeite waard. Het hotel waar we 's avonds aankomen maakt de dag weer goed. Heel sfeervol, de mooiste van de reis denk ik. En met zwembad :))

We zijn er maar 1 nachtje. Want gisteren zijn we aangekomen in ons resort voor een relalxte afsluiting van de vakantie. Een resort met zwembaden aan zee. De kamers zijn prima. Het zwembad ook, jammer aleen dat ze pal er achter met werkzaamheen bezig zijn en de betonmolen staat te draaien. Het zeewater is troebel, maar goed dat doet verder niet af aan de relaxte sfeer.
Op dit moment zijn de meesten van de groep weg voor een snorkel trip. Samen met twee reisgenotes die al aan het zwembad liggen ben ik achter gebleven. Vanmiddag laten we ons lekker verwennen met een uurtje combi thaise en oily massage. Wat wil een mens nog meer...

Tja en morgen? Morgen is de dag aangebroken dat we terugvliegen naar Nederland. Bleh, van mij hoeft het nog niet maar goed aan alles komt een eind.

De groeten van mij en mijn reisgenoten aan iedereen die dit leest. Tot snel!

• 04 November 2013 - 07:49

Erik & Levi:

Hoi Yvonne, weer erg veel gezien en gedaan, leuk! Ik ben benieuwd naar de vele foto's die er vast en zeker gemaakt zijn. Geniet er nog even van en alvast een goede reis terug. Groetjes Erik & Levi (Tjitske is nu aan het werk)

• 04 November 2013 - 12:30

Carmen:

Hallo Yvonne,

Wat leuk om je verslagen te lezen. Ik herken hier en daar wel wat dingen. Wij zijn 4 jaar geleden ook naar Thailand geweest. Ook enorm genoten van een rondreis. Kan me voorstellen dat je nog wel even wilt blijven. Goede vlucht terug.

Gr. Carmen

• 04 November 2013 - 12:43

Pap En Mam:

Hoi Yvonne,
    Eindelijk weer een heel verhaal met je belevenissen van de afgelopen tijd. Via Facebook en apps hadden we af en toe wel al iets van je gehoord. Maar toch weer leuk om te lezen. Het zit er bijna weer op, dus geniet nog maar even lekker.
    Woensdag zien we elkaar weer.
    Groetjes van ons.

• 04 November 2013 - 13:23

Heleen En Jan:

Ga zo in het vliegtuig je verhaal lezen...:)xx