Laatste dagen Parbo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yvonne Menkema - WaarBenJij.nu Laatste dagen Parbo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yvonne Menkema - WaarBenJij.nu

Laatste dagen Parbo

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

19 November 2012 | Suriname, Paramaribo

Hallo allen,

Pap/mam, Erik, Heleen jullie whats app berichten gisteren bij aankomst in Albergo Alberga al gelezen maar dacht jullie maar niet wakker te appen.

Zal ik maar beginnen bij waar ik gebleven was? Dat was die vrije dag in Parbo 12 november. Lekker rustig aan gedaan toen zoals gezegd.

De volgende dag zijn we om half 10 vertrokken richting Matapica. Eerst een stuk met de bus. Bezoeken Fort Nieuw Amsterdam, waar een van de reisgenoten onwel wordt. Vervelend maar ik en enkele andere reisgenoten waren op de hoogte dat zit zou kunnen gebeuren. Op zich niets ernstigs maar wel lastig. Gelukkig hebben we een grote medische equippe aan boord en komt het met wat rust weer helemaal goed. Wel moet ze door de strekte heren onder ons een behoorlijk stukgedragen worden en gebeurt het natuurlijk net voordat we de Commewijne rivier oversteken. Aan de overkant van de rivier bij plantage Johan en Margaratha genieten we eerst van een heerlijke lunch met roti. Daarna gaan we in kleinere bootjes waar max 3 personen in kunnen verder naar Matapica. We varen door de wetlands, kleinere irrigatiekanalen en moerasgebied. Op de grotere open plassen bloeien de waterleleis rijkelijk en vliegen visarenden boven ons hoofd. Hier zien we ook rode ibissen. Na ongeveer 2 uur varen bereiken we onze overnachtingsplek aan het strand van Matapica. Een open schuur waaronder we onze klamboes ophangen. 's Avonds stoken we een kampvuur. Voor de warmte hoef je het niet te doen... Ook maken we nog een nachtvaartochtje op zpek naar kaaimannen. Nou en die zijn er... haha maar liefst 2 hele kleine weten ze uit het water te vissen. Niet veel groter dan 30 cm. En later nog 1 van ongeveer een meter. Ja, ook deze kunnen we vasthouden. Verder zien we nog een uil en een klein slangetje. Geen schildpadden gezien, daarvoor is het nu niet het seizoen.
Al met al werd het laat, lag pas om half 3 in mijn hangmat.

De volgende dag vertrekken we om half 11 op dezelfde manier retour als dat we Matapica hebben bereikt. We maken nog een stop voor een rondleiding over Marienburg, een voormalige suikerfabriek. Als we weer in Parbo zijn kunnen we nog even een duik nemen in het pierebadje bij de guesthouse voor dat we opnieuw bij Zus en Zo gaan eten. 's Avonds na het eten met de hele groep naar Skyfall geweest, maar ik was zo moe dat ik mijn ogen niet open kon houden en heb een groot deel van de film gemist.

En toen was het al weer tijd voor de 2e jungletocht. De 4 dagen Raleighvallen. We hebben een lange reisdag voor de boeg... al om 6 uur zitten we aan het ontbijt (haha en dat is dit keer ook de enige keer dat we er zo vroeg uit moeten, wat een luxe vergeleken bij andere jaren!)
Om 7 uur vertrekken we per bus naar Witagron. Een rit van zo'n 3 - 4 uur, langs Zanderij - de luchthaven - , later over een niet geasfalteerde hobbelweg van rode aarde, langs het monument voor de slachtoffers van de vliegramp van 1989. In Witagron lunchen we met rotirollen. Vervolgens stouwen we de korjaal vol met onze bagege, etenswaren voor de komende dagen, Tine - de kokkin die met ons mee gaat en alle resigenoten. Hmm, dat is niet heel comfortabel! Krap, krapper, krapst. En dan te bedenken dat we nog zo'n 4 uur te varen hebben. Dankzij de lage waterstand lopen we ook regelmatig vast en moeten we telkens in - uit de boot wat soms een nat pak tot boven het kruis oplevert. Gelukkig is zowel de water- als buitentemperatuur flink hoog, dus wat dat betreft hoef je er niet tegenaan te zien. Het is een lange maar mooie tocht. De boot is zo lek als een mandje, dus een aantal moeten hozen. Halverwege maken we nog een pit-, benen strek- en fotostop op een eilandje alvorens we verder varen naar onze eindbestemming voor de komende dagen. We komen hier rond kwart over 4 aan. Een heel idyllisch plekje. Hier zouden we ons best langer vermaken dan de dagen die we er zijn. We slapen dit keer in een grote slaapruimte met stapelbedden.

De volgende dag, 16e, maken we een junglewandeling en beklimmen we de Voltzberg, wat een mooi uitzicht op de omgeving oplevert. De terugweg gaat sneller dan de heenweg. En aangezien de boot er nog niet is hebben we tijd genoeg om nog een duik in de rivier te nemen. Het is heerlijk! Een natuurlijke jacuzzi in de stroming van de rivier. Geen vogelspinnen en slangen gezien onderweg, ook geen apen. Terwijl die er toch echt behoren te zijn! Heel spannend is het dus niet.

Eergister op tijd naar de airstrip gelopen om wat vogels te spotten; toekans, ara's, gieren en een hele mooie blauwe pitpit. Na het ontbijt vertrekken we met de boot naar de overkant voor een wandeling naar de Moedervallen. Een tochtje van zo'n 3 kwartier heen en 3 terug. Ook bij de Moedervallen is er weer gelegenheid om het water in te gaan. Op de terugweg vlak voor we weer bij de boot zijn maakt een oudere reisgenoten een misstap. Ik zie het niet gebeuren, maar ze heeft veel pijn en kan haar voet nauwelijks belasten. Hij zwelt lokaal ook direkt op. Ik vermoed een fractuur van een middenvoetsbeentje aan de zijde van haar kleine teen. Samen met een van de artsen creeeren we een spalk en tapen we het in. Ook deze reisgenote moet gedregen worden. Terug op de basis het been hoog gelegd.

Gisteren weer dezelfde lange reisdag terug. Ik geloof dat we pas rond 7 uur terug waren in de guesthouse. Tijd om te douchen, eten (al weer bij Zus en Zo) en te slapen.

Nu zijn onze laatste momenten Parbo aangebroken. Ik zit hier te tikken terwijl 3 reisgenoten op me zitten te wachten, hier achter bij 't Vat. Misschien hier even lunchen en dan nog wat shoppen. Morgen waarschijnlijk nog bezoek je aan Fort Zeelandia en Peperpot voordat we om 6 uur richting Zanderij vertrekken. Helaas het zit er al weer op. Heb nog helemaal geen zin om huiswaarts te keren eigenlijk. Het is hier zo lekker zonnig en warm. Maar ja, aan alles komt een eind. Zie jullie snel!

Erik: Nog geen kale 50 gezien. Maar genoeg nederlanders hier, dus wie weet ben ik hem best tegengekomen.

• 19 November 2012 - 16:38

Pap En Mam:

Is dit telepathie? Ik denk net zal eens even kijken of Yvonne nog een berichtje plaatst en ja hoor, net een minuut geleden had je er een geplaatst. Ja qua dieren wel even wat anders dan je andere vakantiebestemmingen, hier geen olifanten o.i.d. maar vogelspinnen lijken me ook niet zulke fijne beestjes om tegen te komen. Maar we verwachten wel mooie foto's te zien als je straks weer thuis bent natuurlijk, maar dat is vast wel gelukt.
    Veilige bootjes waar jullie mee varen zo te lezen. Toch nog een beetje spanning tijdens de vakantie.
    Moet je je beroep daar ook nog uitoefenen of valt dat mee? Neem het er nog maar even lekker van. Hier is de temperatuur wel een beetje koeler. Een goed teken dat je nog niet haar huis verlangt maar wij zijn blij je woensdag weer te zien en zullen zorgen op tijd op Schiphol te zijn.

Groetjes.

• 19 November 2012 - 17:05

Heleen:

haha..ook ikhoorde een ping ...op de telefoon,en ja hoor een berichtje van jou...
    het lijkt me geweldig daar,en om 7u ontbijten vind ik ook op tijd genoeg...
    Wij zijn ook naar skyfall geweest op curacao,maar we hebben de middagvoorstelling gezien;'dit was een slimmer tijdstip'" zo zeiden ze tegen ons..om maar niet alleen in donker over het eiland te gaan?
    Kan me ook voorstelen dat de tijd is omgevlogen...als je het naar de zin hebt.

Veel plezier nog,en goeie terugvlucht,
    ...,spreken elkaar!!

• 19 November 2012 - 19:31

Mirthe:

Ik lees met veel plezier jouw verhalen. Wat doe en zie je veel, echt super!

• 19 November 2012 - 22:07

Jeanet:

Fijne vlucht terug. Groetjes Jeanet x

• 20 November 2012 - 14:15

Rens Kruize:

De tijd vliegt vooral als je op vakantie bent. Mooie verhalen, je hebt genoten.
    Welkom thuis in ons koude kikkerland. Groetjes Joop en Rens.

• 20 November 2012 - 19:39

Pia:

Zo te lezen was het een hele mooie reis met van alles en nog wat. Ik ben benieuwd naar de foto's. Tot later en een goede terugreis! Groetjes, Pia

• 20 November 2012 - 22:31

Dirkjan:

Leuk! Ik heb het allemaal met wat jaloezie gevolgd, en volgens mij heb je er een goede reis op zitten. Neem nog wat zonne straaltjes mee naar het werk!

• 22 November 2012 - 21:57

Eric:

Ook geen bijna kale 40-er dan? Waren de mannen alleen maar sterk maar niet woest aantrekkelijk?
    In elk geval heb je lekker kunnen bijkomen door inspanning en ontspanning. Houdt dat gevoel nog even vast zodra (nu?) je weer in NL bent.
    Groeten Eric