Home sweet home..back in Paramaribo deel 2 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yvonne Menkema - WaarBenJij.nu Home sweet home..back in Paramaribo deel 2 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yvonne Menkema - WaarBenJij.nu

Home sweet home..back in Paramaribo deel 2

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

12 November 2012 | Suriname, Paramaribo

Voor de zekerheid komt deze update in etappes...de pc geeft tussentijds steeds aan dat automatisch opslaan niet lukt mogelijk omdat er geen internetverbinding is? Het moet natuurlijk niet zo zijn dat ik straks een heel verhaal heb opgetypt en het helemaal voor niets is geweest.

Verder waar ik gebleven was..
Tja, daarna moesten we spullen pakken voor de jungletour. Niet meer dan 6 kg. Nou daar zit je best snel aan... We vliegen met Gum Air van Zorg en Hoop naar Drietabbetje. Niet een heel groot vliegtuig: 19 stoelen, naast onze groep 14 personen nog 2 andere personen, de bemanning en zo'n 1500 kg aan bagage en bevoorrading. Ik zit helemaal achterin tussen een reisgenoot en een aantal trays met eieren. We vliegen over het Brokopondomeer en landen na een uurtje op de airstrip van Drietabbetje. Een vrij gebrande strook gras zeg maar. Van hieruit brengen we alle spullen naar de korjalen.
De overnachting in Drietabbetje slaan we over. In verband met de lagere waterstanden van de Marrowijne rivier varen we direkt naar Tjon Tjon, anders kunnen we het programma van de dag er na niet volgens planning uitvoeren. Voordat we in de boot stappen, lunchen we nog met een rotirol en lopen we een rondje door Drietabbetje. Daarna stappen we in de korjaal. Door de lage waterstand loopt de korjaal soms vast en moeten we uit/ in de boot. Door de stroming moet dit vrij snel en precies gebeuren, wat niet voor iedereen even gemakkelijk is, maar al met al komen we zonder kleerscheuren aan in Tjon Tjon.
Hier overnachten we in hangmatten, die we eerst zelf moeten ophangen. Het is wel even wennen en ik kan ook niet direkt mijn draai vinden. Heel fijn voor de anderen die bij mij onder dak liggen want door mijn gedraai schommelen zij mee heen en weer. Heb nog een hele tijd wakker gelegen voordat ik in slaap ben gevallen. Genoeg snurkers in de groep, brulapen in de verte. Vanuit mijn plekje heb ik net zicht op de prachtige sterrenhemel, niet heel erg om wakker te liggen dus.
De douche is hier een plons in de rivier.

De volgende dag gaan we met de korjaal naar de overkant en maken we een jungletocht naar de voet van de Lelyberg naar een waterval. Leuke wandeling door de jungle maar om nu te zeggen dat we veel hebben gezien? Nee, da's wel jammer. Wel de junglepolitie/nekkrampvogel veel gehoord. Eenmaal terug in Tjon Tjon lekker gezwommen en gewassen in de rivier.

Vrijdag de 9e een lange bootdag naar Loka Loka. Wel maken we een aantal stops onderweg: rondwandeling op Stoelmanseiland, Braziliaans goud ponton waar ze naar hun zeggen 100 gram goud per dag uit de rivier halen en een plek waar ze korjalen maken.

Daar waar de Marrowijne rivier overgaat in de Commewijnerivier is een forse stroomversnelling. Het water is zo laag dat het grootste deel van de groep uit de boot moet en alleen de achterste 2 bankjes mogen blijven zitten. Op de achterste bank zitten 3 dames die vrijstelling hebben voor het in/uitstappen zo nodig in verband met problemen eerder of lichamelijke klachten. Ik zit net op het bankje er voor tussen 2 heren in.
De rest van de groep moet uitstappen en wachten totdat wij door de versnelling heen gevaren zijn. De zwemvesten moeten aan dus dan weet je het wel ;-)
Nou ja, hoe dan ook de boot liep natuurlijk flink vast en de heren en ik moesten er toch uit om mee te helpen de boot los te krijgen. Dat kostte flink wat inspanning en met de stroming in het achterhoofd kneep ik hem wel even over het instappen in de boot... Toen de boot eenmaal los was, bleek dat wij 3-en moesten wachten tot de boot in dieper water lag. Een reisgenoot grapte dat we onszelf met de stroming mee naar de korjaal moesten laten drijven..hmm, ik stond even te shaken - ik dacht dat hij het serieus meende.. En bedankt! Gelukkig kwamen ze ons 'gewoon' oppikken. Daarna hebben we ook de overige groepsleden weer opgepikt en hoefde er niemand meer uit de boot voordat we bij Loka Loka aankwamen.

Hier slapen we in kleine huisje met uitzicht op de rivier. Een leuke plek ook al is er verder niks.
De volgende dag gingen we 's ochtends naar een kampement (hier wonen nazaten van gevluchte slaven, kenmerkend is dat hier geen lijkhuis en school is) en vervolgens maken we een korte junglewandeling, waar Venski onze reisleider een baby tarantula (vogelspin) tevoorschijn weet te toveren. Zal ik het doen of zal ik het niet doen????? Spinneheldin! Huiverend heb ik hem toch even over mijn arm laten lopen.
's Middags hebben we wat tijd om te relaxen en badderen we wat in de rivier alvorens we om alf 5 vertrekken naar Loka Loka dorp waar we een rondje wandelen. Het leukste dorp dat we tot nog toe hebben bezocht. Dit omdat er meer leven in de brouwerij was en veel kinderen die graag op de foto wilden. Altijd leuk!
Gisteren een lange vaardag + busrit terug naar de bewoonde wereld.

Het gaat hier dus prima naar de zin. Het is heerlijk maar klammig warm, maar dat voel je op de boot door de wind en snelheid wat minder natuurlijk. Hier in Paramaribo voelt het warmer aan. Ben denk ik al redelijk verkleurd, nog geen maag/darmklachten gehad gelukkig! Wel is het evenwichtsorgaan dusdanig getriggerd de afgelopen dagen dat die nog wat op de hobbel is. Het voelt alsof ik hier achter de computer heen en weer zit te wiebelen.

Vandaag een relaxte dag in Paramaribo. Morgen vertrekken we naar Matapica voor 1 nacht en dan gaan we weer de jungle in. Weet niet of het nog lukt jullie van te voren weer te berichten.
Tot horens maar weer!

• 12 November 2012 - 16:32

Annemarie:

Hallo Yvonne,
    Leuk om te lezen wat je allemaal al gedaan hebt. Klinkt wel heel afwisselend, behalve het eten dan:) En babyspinnetjes zijn toch schattiger dan volwassen spinnen of niet. Nog veel plezier!
    groeten Annemarie

• 12 November 2012 - 17:45

Eric:

Hey Yvonne,

Leuk dat het allemaal lekker loopt daar. Je idee over het eenzijdigheid van het eten had ik in Indonesië ook. Na een paar dagen is weer een keer Westers eten zeer welkom.

Groeten Eric

• 12 November 2012 - 17:51

Renée:

Hoi Yvonne,
    Leuk hoor om al je belevenissen te lezen! Fijn dat t tot dus ver goed gaat met je maag/darmen!
    Dat je na een aantal dagen varen nog wat wiebelig bent is niet zo gek. Had dat ook altijd na drie weken vakantie met de boot. ;-)
    Heel veel plezier nog!
    Lieve groetjes Renée

• 12 November 2012 - 18:47

Pap En Mam.:

Moi Yvonne.

Toch nog een vervolg dus. Had vanmiddag al gezien dat je mijn whats app (klinkt als) berichtje gelezen had. Daarna je 1e bericht gelezen. Nu net je 2e. Gaat allemaal goed gelukkig. De vroegere zwemlessen zijn toch goed besteed blijkt nu. Met Sinbad is alles o.k. Veel plezier nog de komende dagen. Zien uit naar volgende bericht.

• 12 November 2012 - 22:18

Maaike:

Ha Yvonne,

Wat leuk weer om je belevenissen te kunnen volgen! Klinkt als een mooie reis in een boeiend land. Veel plezier nog daar in de jungle!

Groetjes,
    Maaike
    p.s Goeie appeltaart daar dus? Misschien tijd voor een Surinaamse weekendhikeafdeling dan ;-)

• 13 November 2012 - 19:31

Twan:

Hoi Yvonne,

Leuk om je reis zo te volgen.
    Aan het slapen in een hangmat ben je wel gewend als je weer de jungle uit bent ;)

Heel veel plezier nog
    Groetjes Twan

• 15 November 2012 - 21:56

Eline:

Jeuj je hebt de eerste hangmatnachten gehad! :) Spannende avonturen! Leuk!

• 17 November 2012 - 00:31

Erik:

Hoi Yvonne, alweer hele verhalen. Zelfs een vogelspinnetje op je arm gehad. Ben benieuwd hoe klein hij was. Slapen in een hangmat onder de sterren en rondvaren in een soort grote kajak? Klinkt leuk allemaal. Veel plezier nog daar.

Lees net op facebook een verhaal van Saco (detacheringscollega / opdrachtgever van me / 50 plusser met kale kop), dat hij aan het fietsen is in de omgeving van paramaribo. Hij schreef dat hij zojuist langs de kant van de weg een stukje reuzengordeldier heeft gegeten, heb jij die ook al gehad? Ook heeft hij bij Zus&Zo gezeten,daar ben jij toch ook geweest? Het zal heel toevallig zijn, heb je hem gesproken? Doe hem de groeten als je hem nog ziet.

Groetjes Erik, Tjitske & Levi

• 19 November 2012 - 14:26

Heleen:

heldin!!!! een vogelspin!!(etje)....klinkt in ieder geval allemaal leukl en spannend.
    Ja,je laten zwemmen in zo'n rivier ,ook niks voor mij,maar gelukkig haalden ze je weer op.

geniet nog lekker van de laatste dagen,zo snel gaat het allemaal .Vanmorgen had het hier al stevig gevroren ,het was nog lange tijd wit.(Wat ook echt mooi is trouwens)

(ennne... even voor Erik...ik ben ook een 50plusser...(al heb ik gelukkig geen kale kop...hahaha).

L.groet,heleen