Dit keer iets sneller. - Reisverslag uit Domburg, Suriname van Yvonne Menkema - WaarBenJij.nu Dit keer iets sneller. - Reisverslag uit Domburg, Suriname van Yvonne Menkema - WaarBenJij.nu

Dit keer iets sneller.

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

05 November 2012 | Suriname, Domburg

Daar ben ik weer. Nog steeds vanuit Domburg.

Gisteren zijn we met de fiets naar White Beach gegaan. Een fietstochtje van zo'n 40 minuten. White beach is een beach resort aan de Surinamerivier. Gelukkig was het mogelijk om een strandhut te huren, want op het strandje in de zon liggen is absoluut geen optie. Zelfs in de schaduw onder het gebladerte ben ik nog wat verbrand in mijn nek en op mijn schouders. In het water is door een net te plaatsen een veilig zwemgedeelte gecreeerd vrij van piranha's. Alhoewel het water erg bruin ziet, was het er prima vertoeven.
Het grootste gedeelte van de groep fietst rond 13 uur weer terug richting Domburg, maar samen met 5 anderen besluit ik daar te blijven lunchen. Na de lunch vertrek ik met 2 dames weer naar Domburg zodat we voor we op excursie gaan nog even kunnen douchen. Nou helaas, voordat we aankomen bij ons onderkomen zien we al reisgenoten richting waterkant lopen. Hmm, dat is dus snel de zwemkleding uit, naar het toilet en lopen naar de waterkant. Met een bootje varen we in 10 minuten naar plantage Laarwijk. Hier krijgen we een rondleiding en vertelt Venski over de planten die we onderweg tegenkomen. Diverse citrus soorten. Katoenplant, een anijsplant die de inheemse vrouwen gebruiken om hun vagina strak en droog mee te stomen. Ze hurken dan boven het stoompannetje waarin de bladeren trekken. Cashewnotenboom: onder 1 vrucht groeit maar 1 noot. Geen wonder dat die noten zo prijzig zijn. Bij een oudere vrouw kopen we eigen geplukte mandarijnen en sinaasappels.

Vandaag werden we om kwart voor 9 met de bus opgehaald om in 10 minuten naar het vertekpunt van onze excursie te rijden. We gaan een vaartochtje maken op een leuke boot. Over de rivier varen we naar de Jodensavanna waar we een rondleiding krijgen langs de ruine van de synagoge, 2 begraafplaatsen en de geneeskrachtige bron. Daarna lunchen (rijst met groentecurry) we op de boot en varen we terug naar de wal waar we rond kwart over 4 weer aankomen.
Een snelle douche genomen en met 3 anderen richting waterkant gelopen voor een drankje en bezoekje aan dit internetcafe. Vanavond eten we zoetzure vis van Rita (een begrip hier in de omgeving). Ik ben benieuwd.

Tot nu toe is het eten best te pruimen, maar wel veel van hetzelfde: nasi / bami met sate en bakabana of bijvoorbeeld roti. Vanavond is misschien wel een welkome afwisseling. Het eten is soms zo pittig dat ik er een loopneus van krijg, maar verder geen problemen. Gelukkig, maar wat niet is kan nog komen natuurlijk al hoop ik daar vanzelfsprekend niet op.

Morgen fietsen we terug naar Paramaribo. We maken een stop bij een vlinder kwekerij.
's Avonds moeten we een tad van maximaal 6 kilo pakken voor de eerste jungletrektocht, die van 5 dagen. We vliegen overmorgen naar Drietabbetje. Nou, ik verwacht niet dat daar internet zal zijn. Als we terugkomen zijn we ook maar weer 1 nacht in paramaribo geloof ik voordat we op de 4 daagse trekking gaan. Dus het zal wel even duren voor jullie weer van me horen.

Leuk dat jullie me weer volgen en berichten plaatsen. Ik dacht al heel populair te zijn Martine, haha.

Tot de volgende keer!

• 05 November 2012 - 23:11

Pap En Mam:

Hoi, Even kijken voor we naar bed gaan of jij nog een berichtje hebt geplaatst en ja hoor. Mooi. Even lezen wat jij de laatste dagen hebt beleefd. De piranha's zijn blijkbaar niet voorbij het net geglipt, want dan hadden jullie een probleem gehad maar voorlopig zijn jullie ergens anders. De 1ste jungletocht, wie weet wat je daar onderweg tegenkomt. Wij zijn even enthousiast als Martine maar proberen onze reactie toch maar 1 keer te plaatsen
    Veel plezier en tot later.

• 06 November 2012 - 17:29

Eric:

Herkenbaar: de cashewnotenboom (ook net ontdekt in Indonesië) en 4-5 dagen ongeveer hetzelde eten. Een variatie daarop is dan onderhand inderdaad zeer welkom. Zo'n jungletocht lijkt me super. Ben benieuwd wat je allemaal tegen gaat komen. Veel plezier.

• 06 November 2012 - 20:47

Eline:

Leuk om je verhalen te lezen! En ook mooie foto's op facebook. Het lijkt me een heel bijzondere ervaring om door Paramaribo te fietsen. Ben ook heel benieuwd naar je jungle avonturen! Veel plezier!

• 07 November 2012 - 16:22

Pia:

Zo te lezen heb je een mooie tijd daar! Je hebt voor zo'n korte tijd al veel meegemaakt. Ik blijf je volgen (hier en op FB). Geniet van alles en tot de volgende keer.

• 07 November 2012 - 16:22

Pia:

• 07 November 2012 - 18:04

Heleen:

Wij zijn vanmorgen om 10u met auto op pad gegaan ,na eerst Willemstad gehad te hebben gaan we vandaag riching westkant van het eiland.Hebben net een stop gehad in kunda hulanda..opgezet door een nederlander.(heb net een broodje kroket gehad)We gaan via christoffelpark door naar grote knip,en ik denk even lekker op strand de middag doorbrengenJij veel plezier, en tot volgend keer liefs ,jan/heleen:-)

• 08 November 2012 - 21:28

Rens En Joop:

Als je dit leest zijn we al weer een paar dagen verder en jij terug uit boes-boes of was er ergens internet? Nog piranha's en ander groot ongemak gezien? Hoe ging die jungletocht? Rugzak en lopen? of met de boot en ev met weer een fiets? Zijn er goede fietsen of hoort pech en herstel er ook bij in Paramaribo? Veel plezier en succes (/Joop en groetjes van Rens)