Al nieuwsgierig? - Reisverslag uit Domburg, Suriname van Yvonne Menkema - WaarBenJij.nu Al nieuwsgierig? - Reisverslag uit Domburg, Suriname van Yvonne Menkema - WaarBenJij.nu

Al nieuwsgierig?

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

03 November 2012 | Suriname, Domburg

Hallo allemaal,

Hier dan en eerste berichtje uit het zonnige en warme Suriname. Al valt er ook af en toe een tropisch buitje. Vandaag is het tot op heden droog gebleven.

Na een goede vlucht donderdag eind van de middag aangekomen op Zanderij, de luchthaven van Paramaribo. Hier ontmoet ik voor het eerst een aantal reisgenoten en onze reisleider Venski. Als we naar Paramaribo vertrekken is het al donker. Rond 8 uur komen we aan in de guesthouse Albergo Alberga, de uitvalsbasis van deze reis. We hebben een half uurtje voordat we weer vertrekken om te gaan eten.
De eerste nacht slaap ik niet.

Gisteren hebben te voet Paramaribo verkend. We konden uitslapen vergeleken bij mijn andere reizen. Hoeven pas om 8 uur ontbijten! De wekker had ik om 7 uur gezet, maar ja ik was al lang wakker. Bij het ontbijt ontmoeten we ook de reisgenoten die al eerder naar Suriname zijn gekomen.

De groep bestaat uit 14 personen. Een vader en dochter en verder allemaal alleenreizende personen: 8 mannen, 6 vrouwen. Een leuke groep.

In Paramaribo staan nog veel oude houten koloniale huizen en gebouwen. Mooi maar vele zijn vervallen en kunnen wel weer eens een likje verf gebruiken. We lopen langs Fort Zeelandia, de palmentuin, het onafhankelijkheidsplein en een overdekte markt waar ze van alles verkopen: groenten, fruit tot kleding e.d.
Tussendoor hebben we bij de guesthouse even tijd om bij te komen alvorens we rond 4 uur naar Zus en zo lopen om onze foets voor de komende dagen op te halen.
We maken gelijk een fietstochtje om vast even aan het links rijden te wennen. We fietsen richting en door Blauwgrond een dure wijk van Paramaribo waar grote moderne huizen staan. Helaas is het nodig om een grote muur op te bouwen met een flinke rol prikkeldraad er op om inbrekers op afstand te houden. Lekker wonen in je eigen gevangenis!
's Avonds hebben we bij Joosy's roti met kip, aardappel en groente gegeten. Best pittig, ik krijg er een loopneus van.
Bij het onafhankelijkheidsplein is de start van de savanne ralley dus daar gaan we ook even kijken. Volgens Venski moet het er heel gezellig zijn. Hmmm, druk is het er wel, maar het swingt niet. Waar is de live muziek? Mooi vuurwerk is er wel. Ik ben te moe om e gezeligheid af te wachten en loop met 2 anderen terug naar de guesthouse. Dit keer wel lekker geslapen.

Vandaag om 9 uur met de fiets vertrokken naar Domburg. We hebben spullen gepakt voor de komende 4 dagen, de grote bagage blijft achter in de guesthouse. Het eerste stuk door de stad is druk en hektisch maar iedereen heeft het overleefd. De rest gaat over wat rustigere wegen. Hier en daar stoppen we even: bij de vervallen bruijnzeel fabriek, een moskee dat soort dingen. En bij de chinees om wat te drinken en eten te kopen. Naast nasi en bami verkopen ze hier dezelfde dingen als in de supermarkt.
Tegen de middag komen we aan in Domburg. Alhoewel ik nog niet heel veel trek heb, eet ik toch maar een bordje nasi met bakbanaan en het valt er goed in. Het is nog 1 minuut fietsen naar ons onderkomen voor de komende dagen. We hebben vrij tot half 5. Op het balkon is het prima vertoeven. Tijd om mijn schrift bij te pennen, wat te relaxen en te kletsen met reisgenoten.
Om half 5 vertrekken we voor een fietstochtje door de omgeving. Leuk. Veel groen. Venski vertelt wat over onder andere de bomen en planten die er groeien.

Maar goed ik moet nu afsluiten mijn tijd is voorbij.

Groetjes Yvonne

Martine:

Leuk om je eerste avonturen in Suriname te lezen. Op de fiets het land verkennen...dat is weer eens wat anders. Veel genietmomentjes gewenst deze vakantie!

• 03 November 2012 - 23:13

Martine:

Oeps...ik dacht dat ie het niet deed en ben toch blijkbaar iets te enthousiast blijven drukken op het knopje reactie plaatsen!

• 04 November 2012 - 08:23

Levi:

Hoi tante Yvonne, papa heeft me alles voorgelezen. Je hebt al veel gedaan in zo'n korte tijd. Op de fiets door Paramaribo, dat is vast bijzonder. Ik hoop dat je geen lekke band krijgt. Veel plezier daar. Groetjes Levi. Ook de groeten van papa en mem

• 04 November 2012 - 11:16

Eric:

Leuk hoor, zo op de fiets. Actief relaxen en een land leren kennen. Veel plezier!

• 04 November 2012 - 11:31

Kitty:

Ik zat al te wachten op je eerste berichtje. Leuk dat je ons weer op de hoogte houdt.Fijn dat het een leuke groep is. Heel veel plezier!

• 04 November 2012 - 13:16

Pap En Mam:

Hoi Yvonne,Leuk dat je af en toe een sms stuurt. We vinden het fijn dat je het naar de zin hebt. Inmiddels heb je een beetje gezien van Paramaribo en nu lekker op de fiets het binnenland in, een beetje kennismaken met de plaatseljke bevolking en genieten van de natuur en het lekkere eten. We wensen je heel veel plezier.

• 04 November 2012 - 17:28

Annemarie:

Klinkt heel leuk allemaal. Hoop dat je weer veel leuke foto's maakt. Kathelijne vraagt wanneer je weer naar de kinderboerderij gaat. Ach ja je ziet nu wat anders dan geiten. Nog veel plezier gewenst en we wachten op je volgend verhaal.
    groeten Martin, Annemarie, Kathelijne en Maxim

• 05 November 2012 - 17:18

Tanja:

Hoi Yvonne, wat leuk om weer jouw verhalen te lezen. Het klinkt allemaal zo vertrouwd, de manier van reizen, maar dan weer in een hele nieuwe omgeving. Wat lijkt het me leuk om Suriname op de fiets te verkennen. Hier heeft Joris zijn eerste kinderziekte te pakken: hij zit helemaal onder de rode vlekjes. Morgen maar eens met hem naar de dokter. Ik wens jou nog heel veel plezier en kijk al uit naar de volgende stukje. Groeten, Tanja, Gerben-Jan en Joris

• 05 November 2012 - 19:17

Renée:

Hoi Yvonne,
    Leuk weer om je belevenissen te lezen!
    Heel veel plezier!
    liefs Renée

• 05 November 2012 - 20:04

Twan:

Hoi Yvonne,
    Leuk om zo je avonturen te lezen, ik ben benieuwd naar het vervolg.
    Veel plezier, groetjes Twan

• 05 November 2012 - 20:20

Irene:

Ik kan me nog eens een fiets vakantie herinneren.....ergens in Frankrijk......
    Veel plezier en geniet van deze reis!
    Lieve groet, Irene

• 05 November 2012 - 22:53

Rens En Joop:

"n Mooi lang verhaal. Heb je daar nog tijd voor? en Internet? Stroom? Links fietsen is leuk als het druk is.
    Moet je als er geen verkeer is ook meer nadenken over de bochten ed? Tot je volgend avontuur.
    Groetjes uit nat koud NL.

• 07 November 2012 - 17:43

Heleen:

Hoi yvonne,leuk te lezen..wij zijn bjj knipbaai...en hebben lekker weer.Met de bewolking die er af en toe is zijn we erug blij!veel plezier nog we zijn vlak bij elkaar..