Vanuit Santiago de Cuba - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Yvonne Menkema - WaarBenJij.nu Vanuit Santiago de Cuba - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Yvonne Menkema - WaarBenJij.nu

Vanuit Santiago de Cuba

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

14 November 2010 | Cuba, Santiago de Cuba

Vanuit een bewolkt Santiago de Cuba...er lijkt regen te komen. Hmm, daarvoor zijn we niet naar Cuba gegaan. De temperatuur leek juist net wat te stijgen.

De laatste avond in Trinidad weer een salsales gehad. Heel anders dan de vorige keer aangezien de dame die het gaf alleen maar Spaans sprak en de aanwijzingen daardoor moeilijker te volgen waren. Maar het was wel weer leuk. Gewoon in de woonkamer, alles aan de kant en gaan met die banaan.

De volgende 2 dagen op trekking geweest in de Sierra de Escambray. Met name de eersta dag niet al te veel kilometers afgelegd. We begonnen al na een kwartier met een koffiestop. De wandeling was klimmen en dalen door het bos. Bij kloof aangekomen is er de mogelijkheid om deze in te gaan. Dan moet je wel het koude water in en een diepe, donkere poel doorzwemmen. Ik zag het niet zo zitten, maar heb me in eerste instantie over laten halen. Hoe dom kun je zijn! Het water was ijs en ijskoud. De eerste poel was nog te doen maar al griezelig. De 2e was nog donkerder en dieper. Ik ben hem overgezwommen, maar aan de overkant gekomen Stond ik zo te rillen en te denken wat nog komen zou... ik ben weer terug gegaan, het is wel goed. Niks voor mij water zonder grond aan de voeten.
Toen iedereen weer terug was, hoefden we nog maar een kort stukje te lopen voor we bij de hacienda aankwamen. De lunch stond al klaar: groentesope en beschuitbroodjes met fruit. Na de lunch nog een rondje van een uurtje om de hacienda gelopen, langs de orchideeëntuin en ons varkentje voor die avond. Het draaide al een paar uur aan het spit. We hebben het ons wel laten slapen en sliepen die nacht in tentjes. Het koelde zo sterk af dat het water zowel aan de buiten- als binnenkant langs de tent omlaag liep.
Toch hebben we het niet koud gehad, wat wil je ook, we hadden een dekentje extra onder ons en 1 extra over de slaapzak.
De volgende ochtend vertrokken naar de volgende hacienda. Onderweg een koffie, sap en fruitstop bij een grote boerderij. De bananenplanten stonden achter het huis, varkens scharrelden rond en er stond een grote pan met maispap op het vuur.
Bij de hacienda aangekomen lunchen we met pizza-tjes. Lekker!
Daarna lopen we naar een lagune met hogerop gelegen waterval. Waar een aantal van bovenaf naar beneden afdaalt om uiteindelijk via een sprong van zo´n 2 meter in de lagune te belanden.
Weer slapen we in tentjes.

De volgende ochtend zaten we al om half 7 aan het ontbijt, want om 7 uur kwam een oude russische legertruck ons oppikken om ons terug ter rijden naar Topes de Collantes waar we 2 dagen geleden vertrokken waren.
Mario staat ons hier al op te wachten. We slapen dit keer wel bij Maria Dolores. Eten doen we in een paladar. In 2 groepen dit keer. Renée en ik gaan naar Tito, waar we op het dakterras zitten. Het is redelijk fris, gelukkig heb ik mijn vestje meegenomen.
Als we uitgegeten zijn, lopen we samen met Marcel nog even naar het Casa de la Musica om muziek te luisteren en mensen te kijken. Daarna met de taxi terug naar het hotel.

Gister vertrokken we helemaal op tijd omdat we een lange reisdag voor de boeg hadden. Om 10 voor 7 al zaten we in de bus. Na een half uurtje maakten we een stop om een oude wachttoren te beklimmen. Vanuit deze toren werden vroeger de slaven die op de suikerrietplantages werkten in de gaten gehouden.
De rest van de dag was het hangen, lezen, muziek luisteren, van de omgeving genieten, slapen en niet meer weten hoe je moet zitten... om 20 voor 7 kwamen we aan in Santiago de Cuba.
´s Avonds hebben we gezamelijk gegeten bij Jésus, voormalig SNP coördinator. Ik heb heerlijk varkensvlees gehad.

Vandaag een vrije dag in Santiago de Cuba. Rustig aan begonnen. Samen met Twan en Desiree een taxi genomen naar het Castillo de Moro. Daar zo´n anderhalf uur rondgelopen en vervolgens de taxi ons naar het Parque Céspedez laten brengen. Lekker rondgeslenterd in de stad. Museum bezocht, terrasje gepakt, heerlijk relaxed. Terug met een mooie oude amerikaanse taxi.

Morgen door naar Baracoa.

Jullie sms-jes ontvangen. Alle alcoholische drankjes bevatten hier, hoe kan het ook anders: rum. Vaak ook met limoen, suiker en of munt inderdaad. Zo af en toe best lekker, maar een drankorgel zal ik niet worden.

Groetjes maar weer, nog maar een week, ´t zal wel snel gaan nu..

• 14 November 2010 - 22:12

Johan:

Heey yvonne,
    Leuk hoor jouw reisverslagen te lezen! Aan beweging en gezonde (bos) lucht geen gebrek zo te lezen..:-) Je moet wel over een bijzondere goede conditie beschikken. Jammer alleen dat t weer een beetje bij je tegenvalt, alhoewel een graadje of 28,29 toch altijd beter is dan hier, waar we t met ca 10 graden moeten doen! Hier is t trouwens ook niet droog hoor, in t zuiden waren dr zelfs overstromingen en in Belgie is er in 50 jaar niet zoveel gevallen in 24 uur tijd! Dus troost je..;-)
    Nog 1 week dus nog maar voor je? Wat vliegen de dagen dan toch om hè? Geniet er dus nog even van, voor je t weet zit je weer in dit kouwe kikkerlandje!;-)

Groetjes!!! Johan

• 15 November 2010 - 08:41

Ina Van Deest:

Nou nou dat lijkt me ook heel eng door die donkere poel te zwemmen,moet je maar gauw vergeten,maar zo als ik alles lees heb je een mooie,drukke,hectiche,spannende reis.Dankje voor je verslagen je ziet het voor je zoals jij dat schrijft.Groetjes Ina

• 15 November 2010 - 11:09

Tanja:

Hi Yvonne,

Geniet er maar van die laatste week. Lekker relaxen, drankje erbij, muziekje, beetje dansen. Lijkt mij ook wel wat. Wij gaan een spannende week tegoed: vanmiddag krijgen we de sleutel en vanaf morgen kunnen we gaan klussen! Muziekje erbij en dan komt het wel goed.

Groeten, Tanja en Gerben-Jan

• 15 November 2010 - 12:50

Maaike:

Hoi Yvonne,

Wat een heerlijke verhalen om te lezen hier in het koude (maar vandaag wel zonnige :-))Groningen. Geniet nog van je laatste week daar!
    Groetjes, Maaike

• 16 November 2010 - 13:42

Pap En Mam:

Hoi Yvonne,
    Leuk weer een berichtje te kunnen lezen. Je hebt het over de kou, met ca. 28 gr.? Hoewel je een koukleum bent zal dat best meevallen.
    Moet je straks hier wel even weer wennen. De voorspellingen zijn nachtvorst en overdag ca. 5 graden.
    Je hebt je laten verleiden om in het koude water te zwemmen? Een knap iemand die dat voor elkaar heeft gekregen.
    Hebben net even het programma gelezen, vandaag een vrije dag of heb je gewandeld? De komende dagen heb je nog wat leuke dingen op het programma staan.
    Geniet er nog maar even van, want de vakantie zit er zo weer op. Volgende week staan we al weer op Schiphol om je op te halen. We zullen je winterjas meenemen.

Groetjes.

• 17 November 2010 - 21:06

Pap En Mam:

We verwachen binnenkort weer een berichtje te lezen. Hebben net je reispapieren zitten lezen om te kijken wat je zo al uitspookt..
    Lezen daarin verschillende aankomst tijden op Schiphol a.s. maandag.
    Laat even weten wat de juiste aankomst tijd is.
    Veel plezien nog verder.

• 21 November 2010 - 11:01

Erik & Tjitske:

Hoi Yvonne,

De reis zit er alweer op. Nog even en je bent weer thuis. Ook dit keer weer veel beleefd hebben we gelezen. We zijn erg benieuwd naar je foto's (waarschijnlijk erg veel). Een goede reis en tot snel.

Groetjes, Tjitske en Erik