All inclusive, wie bedenkt het! - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Yvonne Menkema - WaarBenJij.nu All inclusive, wie bedenkt het! - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van Yvonne Menkema - WaarBenJij.nu

All inclusive, wie bedenkt het!

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

09 November 2010 | Cuba, Trinidad

Daar zijn we weer..vanuit Trinidad.

De trekking in de Vallei de Vinales was leuk. De vallei met Mogotoe, plots uit het landschap oprijzende karstrotsen. Het weer zat mee...in die zin dat het koel was. En aangezien we veelal op open vlaktes liepen, waren we weggesmolten als het zo warm was geweest als de voorgaande dagen. We l hebben we regelmatig onze ponchos nodig gehad, voor de nodige buien die we op de kop kregen. En dat allemaal dankzij tomas, de orkaan die met kracht 1 is gepasseerd tussen Oost Cuba en Haiti, hebben we een koufront. Niet gedacht dat we het koud zouden hebben maar we hebben truien en windjackjes aangehad.
Onderweg maken we diverse stops bij boeren voor koffie, fruit en lunch. wel leuik zit je zo bij vreemde mensen in huis.
Aan het eind van de middag komen we aan bij de boer waar we overnachten. Met zijn allen in de schuur waar voorheen tabak werd gedroogd, maar nu in 2 rijen hangmatten op een rijtje hangen.
Voor we gaan slapen, spannen we ze eerst nog wat strakker. Heb overigesn het gevoel dat ik het meest van de tijd heb wakker gelegen.
De volgende dag zouden we een halve dag wandelen maar kwamen we alsnog weer in de loop van de middag terug bij ons hotel.
Het zonnetje scheen, dus we dachten lekker een duik te gaan nemen in het zwembad.....maar al toen we er naar toe liepen begon het weer te sputteren. De duik was van korte duur.

Eergister, zondag, vertrokken we richting Villa Guama. In de Varkensbaai, bij Playa Larga, hadden we de mogelijkheid om te zwemmen, maar omdat we het te koud vonden hebben we dat niet gedaan. Bovendien, zo´n waterrat ben ik ook weer niet. Bij de Cueva de les pesces kon je met het blote ook al mooie tropische vissen zien zonder er voor in het water te hoeven.
Bij het restaurant hier geluncht, krokodil.

Vervolgens weer in de bus naar Boca de Guama waar we met een speedboot naar Villa Guama varen. Dit is een vakantiedorp op pslen, in eigendom van het leger. Fidel heeft dit hier gecreeerd omdat hij dit gebied zo mooi vond.

De volgende ochtend ging al om kwart voor 6 de wekker voor een vroege vogelexcursie in 3 aaneen gebonden roeiboten. Renee vond het wel goed en bleef nog even lekker liggen. Veel meer dan kalkoengieren en aalscholvers hebben we ook niet gezien. nou ja, op 2 visarenden na dan.
Na terugkomst tijd om te douchen, eten en daarna weer vertrokken met de speedboot naar Villa Boca de Guama.

Hier de krokodillenkwekerij bezocht alvorens we naar Trinidad verder reden.
In Trinidad hebben we een upgrade gekregen naar een 3 sterren all inclusive omdat het oorspronkelijke hotel volgeboekt is. We zitten nu in Hotel Costa Sur op peninsula Ancon.
Het is overigens maar wat je een upgrade noemt...we zitten verder bij de stad vandaan en een Mojito of Caipirinha kun je niet eens krijgen.
´s Avonds gegeten in een paladar. Zeer geslaagd! Nadien nog even muziek staan luisteren bij het Casa de la Musica.
Nadien met een illegale taxi terug naar het hotel. Een oude renault 4, gecombineerd met lada oid. Uit 1958. een enorme rabbelbak maar met muziek uit wel 4 boxen achterin. We zaten opgevouwen op de achterbank, Renee zo ongeveer met haar kin op de knieen. Een hele ervaring! Al hadden we liever in een oude Amerikaan gezeten.

Vandaag een vrije dag in Trinidad. Lekker rondgeslenterd met zijn 2 en. Af en toe kwamen we reisgenoten tegen. Mooie oude, maar vaak verweerde, koloniale panden. In het Casa de cultura de ateliers bezocht, mensen zien dansen en musiceren. Op de Plaza Mayor de kathedraal bekeken, het Museo Romantico bezichtigd. Zeer de moeite waard, met koloniale mahonie houten meubels, porselein en servies uit diverse europese landen. Toen we Marcel ergens binnen zagen zitten wenkte hij ons. Hij was bij de eigenaar van de paladar van gisteravond, een architact. We mochten binnen wel even rondkijken. Mooie woning, met vele vertrekken en niveauverschillen. Hij laat het helemaal restaureren en woont op het Plaza Mayor, midden in het centrum van Triniodad. Vast erg duur om te wonen. Op de markt muziekinstrumentjes gekocht. Een drankje genuttigd in het Casa de la Trova.

Nu moeten we zo een taxi regelen naar het hotel en dan spullen klaar leggen voor de komende 3 dagen. Weer een 2 daagse trekking en de 3e dag als het goed is op een catamaran die, hoe belachelijk alleen maar op de motor vaart. Wel een beetje een desillusie!! Hopen dat het weer nog meer de goede kant op gaat. Alhoewel, vandaag is het ons warm genoeg.

Groetjes en tot later!

• 11 November 2010 - 08:23

Pap En Mam.:

Gelukkig hebben jullie niet al te veel hinder ondervonden van die orkaan tomas, eerder wat koelte ontvangen.

Heb je nu krokodil gegeten?? of er alleen maar naar gekeken. Lekker?

Wij weten niet wat Mojito of Caipirinha is, maar er zit vast alhohol in. We wisten niet dat jij zo'n drankorgel bent.

Het gaat jullie zo te lezen erg naar de zin.

Hier is het vandaag 11 november, st. Maarten. Nu schijnt de zon nog, maar voor vanmiddag wordt windkracht 9 voorspeld. Blijf daar dus nog maar een tijdje en geniet er van.

Met Simbad is alles goed.

Pap en mam.

• 11 November 2010 - 09:05

Heleen:

Heerlijk,typisch cubaans(heb even opgezocht)
    Caipirinha,limoen ijs en suiker...Lekker voor de dorst
    en verfrissend.Heb ook even jullie stadje Trinidad bekeken,ontzettend mooi ,je waant je terug in de tijd(ook al was ik er nog niet in de 50-jaren.

Waarschijnlijk nu dus 3dagen geen bereik,dus als je dit leest weer leuke dingen gedaan!Veel plezier en groetjes,heleen

• 11 November 2010 - 20:41

Jan Lavrijsen:

Mooie verslagen om te lezen. Voor zover ik je ken, kan ik er me wel iets van voorstellen hoe je de dingen beleeft. Heb je geen gebroken rug van in die hangmatten te slapen of valt het mee.
    Groetjes

Jan