Nog steeds in Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Yvonne Menkema - WaarBenJij.nu Nog steeds in Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Yvonne Menkema - WaarBenJij.nu

Nog steeds in Halong Bay

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

29 Oktober 2009 | Vietnam, Hanoi

Na een korte nacht in de trein, kwamen we gisteren om half 5 's ochtends aan in Hanoi.

Luan stond ons al op te wachten. We zijn direkt in de bus gestapt en hebben eerst 2 uur gereden alvorens we gingen ontbijten. Dit deden we bij een handicraft factory waar gehandicapten werken met handicaps ten gevolge van Agent Orange.
In de keuken liepen ze met wel 14 personen in het rond om ons ontbijt gereed te maken. Ze zijn hier soms wel van de werkverschaffing. Iedereen doet een beetje zeg maar.

Na het ontbijt door naar Halong Bay waar we al om half 10 aankwamen. Te vroeg om al aan boord te gaan. Dus hebben we nog even tijd om te relaxen bij een strandtentje.
Uiteindelijk gingen we rond 12 uur aan boord.

We kunnen direkt aanschuiven voor de lunch. Terwijl we zitten te lunchen gaan de trossen los.
Op de boot hebben we een 2 persoons cabin met toilet en douche. Er zijn alleen niet genoeg cabins voor alle groepsleden, dus een aantal brengt de nacht door op een andere jonk. Deze lagen 's nachts gezamelijk voor anker.

Het is warm met een schemerig zonnetje en daardoor een beetje heiig, da's wel jammer zo komen de karstrotsen niet geheel tot hun recht, zeker niet op een foto.
Maar het is een prachtig mooie omgeving.
In het gebied zijn zelfs drijvende dorpen.

Na de lunch gaan we in een baai voor anker zodat de zwemmers een duik kunnen nemen. Ik laat het er mooi bij, als ik de bodem niet kan zien en geen grond onder m'n voeten heb in zee, word ik niet echt blij.

Na het zwemmen vertrekken we richting kajak platform. De kajakkers gaan van boord en de rest, waaronder ik, varen naar een eiland even verder op waarna we na een klim van zo'n 10 minuten een mooi uitzicht hebben op de omgeving.
Het is hier wel heel erg toeristisch da's wel een beetje jammer.
Als we weer beneden zijn, nemen we nog gauw een plons in het water.

Om half 6 worden we weer opgepikt en halen we de anderen op waarna we gaan dineren.
Na het eten spelen we voor het eerst een potje Take Five. Niemand die het verder kent, maar het valt wel in goede smaak.
Rond 10 uur / half 11 zoeken we ons bed op.
We liggen in een baai waar vele andere jonken liggen. Aangezien dit gebied op de werelderfgoedlijst staat, zul je wel niet overal lukraak voor anker mogen gaan. Het is nu net een dorp op zich, overal zie je lichtjes om je heen.

Vanochtend na het ontbijt 1 van de 2 mooiste grotten van Halong Bay bezocht. Ook hier is het weer een drukte van belang. Het is een ontzettend grote grot met stalagmieten en stalagtieten.

Na dit bezoek zijn we teruggevaren naar de wal.
Het was de bedoeling dat we hierna door zouden rijden naar Ninh Binh. Maar we hebben de plannen gewijzigd. Toen we hoorden dat we dan vandaag 4 uur in de bus zouden moeten zitten om tegen de schemer aan te komen. De fietstocht die dan 's middags had moeten plaatsvinden i.v.m. onze vroege vlucht morgen, kkan niet doorgaan. En van de kerk zou je in het donker ook niet veel zien. Dan kwam het er dus op neer dat we 2 lange reizen moeten maken voor alleen een overnachting in Ninh Binh.
Vandaar dat iemand het voorstel deed om maar in Halong Bay te blijven. Iedereen ging daar mee accoord. Dit leverde voor Luan wel het nodige geregel op: een hotel cancellen en een nieuwe regelen. Maar voor 18 euro p.p. slapen we nu 1 nacht in een Vietnamees 4 sterren hotel: Saigon Halong Hotel.
Het bespaard ons een hoop reistijd en energie. Nu hebben we lekker de middag doorgebracht aan het zwembad.

Straks gaan we met z'n allen uit eten om vast afscheid te nemen van Luan. En als ik het goed opgevangen heb vertrekken we morgen om half 8 al richting Hanoi, waar vandaan we dan rond half 2 richting Singapore vertrekken.
Toch fijn dus dat we hier nog zijn. Als we nu al om half 8 weg moeten, hadden we vanmuit Ninh Binh nog eerder moeten vertrekken, want dit ligt nog iets verder van Hanoi.

Het zit er dus weer op. Morgen een hele lange dag/nacht voor de boeg en dan zijn we weer in Nederland. Kijken dat ik dan de hele dag doortrek.... we vliegen iets van 6 uur terug in de tijd...wordt wel een hele hele lange dag dan. Hopen dat ik in het vliegtuig goed kan slapen.

Groetjes Yvonne

• 29 Oktober 2009 - 11:29

Pap En Mam:

Hoi, Ben net met Oma aan het bellen en kijk nog even of je een berichtje hebt geplaatst.Heb het Oma nog even voorgelezen. Dus ze is ook weer op de hoogte van het laatste nieuws.
    Ja, het zit er weer op.
    Zijn jullie afgereisd of nog wel zin om Singapore onveilig te maken?We wensen jullie een hele goeie reis terug
    en zien elkaar zaterdag op Schiphol.

Groetjes.

• 29 Oktober 2009 - 13:50

Heleen:

Hoi Yvonne,
    Nog even een berichtje van hier.....had ik eergisteren een berichtje voor je getypt,bleek later dat het er helemaal niet op stond..(balen)

Ja,alweer jullie laatste nacht daar in Halong Bay,het vliegt voorbij he?Zoals ik bijna alles gelezen heb hebben jullie weer een enorm leuke vakantie gehad,LEUK.

Bij oma afgelopen dinsdag hadden we het er nog overdat jij in Vietnam zit en wij net terug uit New-Yok,ze zegt;"tjonge,jonge

,jonge dat reist maar de hele wereld over..lachen dus(maarhet is wel waar)
    Lekker dat jullie vandaag een lekkere dag bij zwembad hebben,Want morgen is vermoeiend....
    Wensen jullie een goeie terugreis en ik hoop dat je beter slaapt in vliegtuig dan ik.

En kom binnenkort maar lekker boerenkool bij ons eten...(weer eens wat anders)
    Groetjes van ons allen(ook aan Tanja)

Jan,Heleen,Thomas,Laura,Daniel.

• 29 Oktober 2009 - 14:37

Corine:

Wat fijn om jullie reis zo weer helemaal te hebben gevolgd.
    Goede en veilige terugreis gewenst en ben heel benieuwd naar de foto's.
    liefs, Corine

p.s. da's waar ook: slow down you're moving too fast (vorige bericht). Ik moet de cd maar weer eens voor de dag halen :)

• 29 Oktober 2009 - 17:19

Martine:

Ha Yvonne,

Ik weet niet of je dit nog leest...
    Jammeer dat de vakantie er weer op zit. Ik vond het leuk om mee te lezen wat jullie beleefden.

Goede terugreis!!

Groetjes Martine

• 29 Oktober 2009 - 17:59

Jaap En Dineke:

Hoi Yvonne, dit is wel een hele mooie maar wel een hele drukke reis geweest. Goed dat jullie nog even een adempauze hebben genomen voor de terugreis.We hebben genoten van je reisverslag en hopen dat je eengoede terugtocht hebt. Liefs en tot ziens