Klaar voor de trekking - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Yvonne Menkema - WaarBenJij.nu Klaar voor de trekking - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Yvonne Menkema - WaarBenJij.nu

Klaar voor de trekking

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

25 Oktober 2009 | Vietnam, Sa Pá

Weer een treinreis achter de rug. Van Hanoi naar Lao Cai. Het was een iets luxere trein, net zo'n hard bed als de vorige keer. Haast alle bedden zijn hier hard. Maar toevallig lig ik komende nacht op een normaal en op het eerste oog comfortabel bed.

We kwamen al vroeg aan in Lao Cai. Dus ontbijt al voor 6 uur achter de kiezen. Met de bus gingen we berg opwaarts, een uurtje rijden voor een toiletstop in Bac Ha, in het hotel waar we gingen slapen. Daarna ging het direkt door naar en lokale markt in een plaats waarvan me de naam even niet te binnen wil schieten.
We zijn nu in het gebvied met verschillende bergvolken. Op deze markt liepen vooral Flower Hmong. Met name de vrouwen lopen in zeer kleurrijke dracht. Leuke markt.

Daarna terug naar het hotel. Tijd voor een douche en om half 4 vertrokken we weer voor een korte wandeling door de omgeving, langs wat huizen. Twee dames waren bij een huis aan het dorsen en het kaf van het koren aan het scheiden van de rijst middels een ventilator. Nog niet zo gek bedacht. Even verderop gingen we binnen bij een man van 78 die zijn eigen maiswijn stookt. We ontkomen er niet aan om te proeven. Echt lekker is het niet, maar prima weg te krijgen.
Toen we terug waren in Bac Ha gelijk maar doorgegaan naar een restaurant om te eten. Daar liepen het opnemen en uitserveren niet geheel gesmeerd. Af en toe viel ook de stroom uit, maar uiteindelijk heeft iederen zijn eten gekregen.

Vanochtend konden we vanuit het hotel naar de markt in Bac Ha om de hoek. Deze was groter dan die van gisteren maar minder mooi. Misschien verkochten ze het gisteren ook, maar toen ben ik er niet langsgelopen... Op de markt van vandaag werd ook levende have verkocht: eenden, kippen, varkens in de zak, paarden, koeien en honden. Jawel, die eten ze hier ook.
Ook het vleesgedeelte bezocht. De varkenskoppen, poten en ingewanden liggen open en bloot op houten kramen. Nog een wonder dat ik niet ziek geworden ben.. je zou toch zeggen dat ook het vlees dat de restaurants en hotels verkopen hier wordt ingekocht.

Om 11 uur via Lao Cai voor de lunch vertrokken naar Sa Pa. In Lao Cai nog even een kijkje genomen bij de Chinese grens. We hoefden alleen maar een brug over te steken en dan waren we in China geweest.
Nu zitten we in het Lotus hotel in Sa Pa. We kwamen op tijd aan en zijn direkt een kijkje gaan nemen en het plaatsje. Het stikt hier van de toeristen, dus we zullen morgen en overmorgen wel niet de enigen op de paden zijn. Wel een beetje jammer.

Tanja en ik hebben ook onze voeten nog even laten masseren. 50000 dong voor een half uurtje, ongeveer 2 euro. Spotprijsje nietwaar? Wel een hele ervaring...
Ze begonnen bij ons gezicht en hoofd. Huh?? Zitten onze voeten daar?
Onze bril ging natuurlijk af. Pakken ze vol op de glazen beet! Hoe verzin je het... Ogen dicht tijdens de hoofdmassage, maar zodra dit klaar was, opende ik m'n ogen en staat een personeelslid met mijn bril op zijn gezicht. Nou ja zeg! Hij bood wel zijn verontschuldigingen aan, da's nog iets, maar normaal is het toch niet.
De massage zelf ging in een rap tempo, is dit een ontspanningsmassage? We moesten er wel om lachen. Beide dames deden het ook verschillend. Wat ze wel beiden deden was met de olie nog aan de handen onze bovenbenen te pakken nemen door de broek heen. Bellen en masseren kan ook tegelijk.
We zaten in de etalage... ik had net tegen Tanje gezegd, zul je zien dat er straks reisgenoten voorbij komen. Volgens Tanja viel dat wel mee, want (inderdaad) we zaten toch boven straatniveau. Maar ja hoor.... even later komt er een heel stelletje langs. Lachen natuurlijk, hoofd en fototoestel om de hoek van de deur en knippen maar. Zullen wel mooie foto's geworden zijn.

Straks met zo'n 14 personen eten.

En dan morgen en overmorgen dus de trekking. We gaan 3 verschillende bergvolken zien. De Zwarte Hmong, Rode Dao en de Zai/Tai???
Als we terugkomen van de trekking hebben we even de tijd om te douchen en vertrekken we weer richting Lao Cai om de nachttrein naar Hanoi te nemen. Daar aangekomen gaan we direkt door naar Halong Bay, dus de komende dagen denk ik niet dat ik kan mailen.

Groetjes Yvonne

• 25 Oktober 2009 - 14:09

Ingrid:

hey Yvonne,

leuk om je reisverslagen te lezen. Heel herkenbaar! Ik vond de trekking in Sapa wel 1 van de mooiste dingen van Vietnam, samen met Halong Bay. Neem aan dat jullie ook in een dorpje bij de plaatselijke bevolking overnachten? Aan de ene kant primitief, aan de andere kant hebben ze wel weer een schotelantenne op het dak...
    Veel plezier nog!

Groetjes