Al een week op weg - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Yvonne Menkema - WaarBenJij.nu Al een week op weg - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Yvonne Menkema - WaarBenJij.nu

Al een week op weg

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

16 Oktober 2009 | Vietnam, Hoi An

Het gaat snel. Na vandaag hebben we er al een week op zitten.

Na een lange reis zijn we goed aangekomen in Ho Chi Min City oftewel Saigon.
Nadat we ingecheckt hebben in het hotel, een ander hotel dan op de hotellijst (we hebben nog niet in een hotel gezeten dat op de lijst staat), hadden we even tijd om bij te komen. Daarna gingen we gezamelijk de stad in om te lunchen. Zo maken we kennis met de grote verkeerschaos en de warmte en hoge luchtvochtigheid.

Brommertjes rijen dik, rijden kris kras door elkaar heen, halen links en rechts in, het lijkt allemaal niet uit te maken. Dus moet je gewoon een diepe hap lucht nemen en de oversteek inzetten.
Na de lunch maken we een ritje door de stad in cyclos (riksja's). Zo zitten we midden in het verkeer, een leuke ervaring. Aangezien het begint te plenzen worden we onder de kap en een kleed gestopt en zo vervolgens we onze tocht met diverse stops.

Maandag een excursiedag. Het duurt nogal even voordat we de stad uit zijn. Het is nog drukker dan gisteren. Tja, de week is weer begonnen.
Precies op tijd komen we aan om de dienst in de Cao Dai tempel bij te wonen. Het is heel kleurrijk en kitscherig.
Foto's schieten lukt niet want ik heb problemen met m'n fototoestel, de batterijen of de lader. Flink balen. Dit probleem betreft met name de eerste 2 dagen in Vietnam, nu gaat het nog steeds goed al krijg ik af en toe een Vervang De Batterijen melding. Maar als ik het toestel dan uit en weer aan zet, kan ik weer fotograferen. Heel vreemd......ik hoop maar dat het goed blijft gaan.
's Middags na de lunch gaan we naar de Cu Chi tunnels. En ondanks dat ze die voor toeristen al wat hoger en wijder hebben gemaakt, is het toch een kruipdoor sluipdoor.

Dinsdag vertrekken we richting Mekong Delta. Het eerste stuk met de bus en daarna stappen we op de boot. Onderweg stoppen we op diverse plekken voor een candy-workshop, waar ze een soort van caramelsnoepjes maken met cocos. Natuurlijk mogen we ook proeven.Lekker hoor! Dan zien we ergens anders hoe ze rijst poffen en wafels maken.
Vervolgens stappen we weer op de boot naar de lunchplek. We krijgen onder andere vis (op een hele speciale manier geserveerd), gambas, rijst en soep. Hoewel het niet direkt mijn ding is, smaakt het allemaal erg lekker. Na de lunch maken we nog een stop bij een kwekerij van fruit. Ook hier kunnen we weer proeven en krijgen we een optreden met lokale muziek. De laatste stop is bij een steenfebriek.
Rond 5 uur komen we aan bij de homestay.

De volgende morgen maken we een fietstocht door de Mekong Delta. Over smalle paadjes tussen het groen met daartussen de huizen, waar fiets en brommer elkaar net kunnen passeren. Erg geslaagd tripje!
's Middags vertrekken we richting Can Tho. We moeten met de pont en bezoeken aan de overkant een markt waar ze vanalles verkopen: diverse soorten vis, kikkers, kippen, varkens , slangen, schildpadden, groenten, fruit, rijst en rijstprodukten, diverse soorten eieren - waaronder en zwart zand verpakte die al zover zijn dat er een kuikentje aan het vormen is.
Aan het eind van de middag zijn we bij het hotel.
's Avonds belanden we met een groepje op een restaurant boot. Er zitten veel, eigenlijk alleen maar Vietnamezen dus het eten moet er wel goed zijn. De muziek staat er hard, of staat er hard...de mensen zingen hard, men is hier helemaal wild van karaoke. Aangezien we niet zo snel weten wat we willen eten, bwestellen we eerst alleen een drankje. Sommigen twijfelen ook gezien muziek en menukaart (muis, slang, kikker, rat) of ze hier wel willen eten. Maar als de boot begint te varen, surprise surprise, kunnen we niet meer terug. We bestellen wat, in onze ogen veilige, gerechten van de kaart en eten uiteindelijk prima.

Donderdag vroeg op. Ontbijt om 6 uur at we gaan op tijd vertrekken om een bezoek te brengen aan de floating market. We verdelen ons over 2 boten en varen naar de markt. Grote en kleine boten die hun waren aan de man proberen te brengen. Gelukkig doet m'n fototoestel het en hoop ik wat leuke plaatjes gechoten te hebben. We meren ook nog even aan om een half uurtje op de markt op vaste wal een rondje te lopen.
Als we terug zijn bij de bus, vertrekken we richting vliegveld.
Alhoewel ik een schaartje in m'n dagrugzak heb, komen ze niet heel hard in actie. Ik moet hem zelf uit de tas opdiepen, overhandigen waarna ik heb weer terug krijg. Blijkbaar denken ze dat ik hiermee niet veel schade kan uitrichten. Het is ook maar een nagelschaartje, die ik gebruik om eventueel een pleister te knippen.
Het begint nog even flink te plenzen voordat we gaan boarden. Zo vertrekken we in de regen uit Saigon en komen we in de regen aan in Danang.
Al met al zijn we rond half 9 bij ons hotel Bach Dan, als ik het goed heb, in Hoi An.

Vandaag begon de dag ook met regen. Gelukkig was het tegen de tijd dat wij met de wandeltoer begonnen droog. We gaan richting het oude deel van de stad en bezoeken een tempel, een oud huis en de Japanse brug. Dan naar een naaiatelier, maar ik heb er niks gekocht want de keus was te groot. Voordat we gaan fietsen, kopen Tanja en ik nog even onze kaarten. De fietstocht gaat door een nieuwer deel van Hoi An. De resten van de tyfoon zijn nog zichtbaar onder andere in de vorm van zand en modder en half omgevallen palmen. We lunchen aan het strand, schrijven onze kaarten en vertrekken met 3 andere meiden eerder dan de rest terug naar Hoi An.
Haken af bij het postkantoor en gaan op zoek naar een brillenzaak want m'n neusvleugel is er van af gegaan. Tanja had er 's ochtends al 1 gezien , dat komt mooi uit.
We fietsen nog een stukje door de stad en wanneer het begint te regenen duiken we een restaurantje in om wat te drinken. Als het droog is vertrekken we naar het hotel.

En zo zitten we na een douche nu hier.

We hebben het goed naar de zin. De mensen uit de groep zijn aardig. Vietnam is mooi, de mensen zijn vriendelijk.
De temperaturen hoog en de luchtvochtigheid nog hoger. Dat valt niet altijd mee. Ik was heel blij dat het gister toen we aankwamen een stuk koeler was dan in het zuiden, maar vandaag is daar niets meer van te merken. Het is plakkie plakkie de hele dag.

Het eten is lekker, Gretha je hebt niks teveel gezegd.
Jawel, zoals gezegd eet ik hier zelfs vis en/of garnalen. En het eten met de stokjes gaat ook steeds beter.

Heleen ik heb je sms gelezen. Jammer dat we elkaar niet meer gezien en gesproken hebben, maar ik kom als ik terug ben wel snel langs om je cadeautje te overhandigen.

Nou, ik denk dat jullie wel weer op de hoogte zijn nietwaar? Wij gaan op zoek naar een lekker plekje om te eten.
Morgen gaan we naar My Son onder andere.

Groetjes Yvonne

• 16 Oktober 2009 - 12:55

Gretha:

Hoi Yvonne,

Het klinkt allemaal zeer goed en ook bekend. Nog veel plezier in Vietnam! En als je thuis bent blijf je gewoon met stokjes eten :-)

Groet,
    Gretha.

• 16 Oktober 2009 - 17:22

Pap En Mam.:

Hallo Yvonne.

Goed naar de zin gelukkig en nog geen griep verschijnselen??.
    Hier alles goed ook met Simbad.
    J.H.T.L.&D. ri. N.Y. vertrokken.

Veel plezier verder, groeten aan Tanja.

Pap en mam.

• 16 Oktober 2009 - 18:44

Annemarie En De Rest:

Leuk verhaal. Ik heb Martin even verteld van de "slechte" kwaliteit van je bril;)
    Nog veel plezier en tot gauw een keer.
    Groetjes Martin, Kathelijne, Maxim en Annemarie

• 17 Oktober 2009 - 10:22

Ina:

Nou jullie beleven wel heel veel, ziet heel veel, leuk hoor, als ik je berichtjes lees.Ik kwam je moeder vanmorgen bij de coop tegen.Ze vertelde dat je mijn berichtjes ook kan lezen.Heel veel plezier verder.Groetjes Reind en Ina.