Nog maar 3 weken.. - Reisverslag uit Veendam, Nederland van Yvonne Menkema - WaarBenJij.nu Nog maar 3 weken.. - Reisverslag uit Veendam, Nederland van Yvonne Menkema - WaarBenJij.nu

Nog maar 3 weken..

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

20 September 2009 | Nederland, Veendam

Heerlijk herfstzonnetje vanochtend. Nog in m’n pyama stond ik buiten de was op te hangen. Herinneringen kwamen boven van vakanties in Afrika. Geen wonder, het rook naar brandend hout. Een kampvuur maken deden we daar vaak. Om op te koken en om ons aan te warmen.

Nog maar 3 weken en dan ga ik naar een mij onbekend continent: Azië. Met bestemming Vietnam om precies te zijn. 22 dagen, van zuid naar noord, van Ho Chi Minh City (Saigon) naar Hanoi. Met een binnenlandse vlucht, 3 keer een nachttrein, slapen op een jonk in Halong Baai en een 2-daagse trekking bij Sapa.
Ik ben heel benieuwd hoe het zal zijn. De ene tempel na de andere? Ik hoop het niet. De hele dag door rijst eten? Uhh.
Ik verwacht veel drukte in de steden, veel groen, rijstvelden, veel water, vriendelijke mensen, vochtige warmte.
Mensen die ik ken, die er geweest zijn, waren erg enthousiast, dus het zal wel loslopen. Ik heb ook al gehoord dat het met de rijst wel meevalt. Aangezien Vietnam een Frans verleden heeft, is er ook stokbrood en lachende koe (la vache qui rit) verkrijgbaar. En iemand zei: “Ik heb nog nooit zo lekker gegeten als in Vietnam. Bij het ontbijt bedachten we al waar we zouden gaan lunchen.”

Hoe zal de groep zijn? Een aantal heeft al van zich laten horen op het forum van Shoestring, de reisorganisatie waarmee ik dit keer ga. Er zijn er die een koffer mee gaan nemen, weekendtassen op wieltjes en er zijn er zonder wandelschoenen of die deze nog in moeten lopen. We zijn met 24 personen, de jongste is geboren in 1986, de oudste in 1961. Al met al een jonge groep dus. 11 mannen, 13 vrouwen. En dan nog een lokale reisleider. Wiens engels zal beter zijn??? Ach, als we elkaar maar begrijpen.

Ik heb me nog niet heel goed ingelezen. Wat ik wel zag staan is dat, hoe kan het ook anders, er vaak met stokjes wordt gegeten. En dat niet alleen….maar met de stokjes in de rechterhand! Ahh… Ja, dat heeft zijn redenen natuurlijk. De linkerhand is onrein, want die gebruik je om je billen mee af te vegen. Nou, als linkshandige gebruik ik deze hand toch ook om mee te eten. Dat zal nog even wennen zijn. Een van onze artsen gaf me de gelegenheid vast te oefenen. Ze heeft een setje wegwerp eetstokjes voor me meegenomen. Die heb ik laatst gebruikt toen ik mie ging eten. Toch maar eerst met de linkerhand. Dat ging best aardig. Natuurlijk ook rechts geprobeerd. Ik werd spontaan spastisch, maar kreeg uiteindelijk wel wat binnen. Al met al heb ik toch alles wat op m’n bord lag met de stokjes naar binnen weten te krijgen. Het viel me niet tegen.

Nog iets dat ik niet mag vergeten… het hoofd is heilig. Hoe snel leg je niet een hand op het hoofd van een kind? Voor een aai over de bol of wanneer je je door een menigte begeeft en een kind je pad verspert.

’t Is nu tijd om te gaan slapen. Morgen m’n paspoort ophalen…………


Groetjes Yvonne



P.S. Mocht je deze berichtgeving niet op prijs stellen....(iedereen die zich ooit voor deze mailing heeft aangemeld, heb ik in de mailinglist laten staan)....verwijder dan jezelf uit de mailinglist.

  • 20 September 2009 - 22:11

    Corine:

    Hoi,
    ik leef weer met jullie mee hoor!
    Ik herkende natuurlijk dat je meteen aan Afrika denkt als je brandend hout ruikt. Dan zit ik in gedachten meteen aan een kampvuurtje in het Krugerpark. En dan maar hopen dat de wind goed staat en je niet midden in de rook zit.
    Azië ben ik al wel geweest, China, is wel een heel wat anders dan Afrika. Maar ook mooi en bijzonder! Succes met de stokjes in de rechterhand, gaat vast ook lukken.
    Liefs en alvast een hele fijne reis, ook voor Tanja,
    Corine

  • 23 September 2009 - 12:38

    Heleen:

    Natuurlijk vinden we het weer erg leuk om je/jullie reisverslagen te lezen. (het is zelfs zo dat we bijna dagelijks kijken of er wel wat geschreven is).

    Leuk om met stokjes te eten,maar hoe doen ze dat met een bordje soep??,of drink je dat uit een kommetje?

    We wensen jullie weer heel veel plezier en gezelligheid,en kijken alweer uit naar de foto's.

    Enne,een lepel in de mouw van je trui....voor als je echt trek hebt en iets sneller wilt eten.

    Liefs en groetjes aan Tanja,

    Jan,Heleen,th,la,da.

  • 27 September 2009 - 04:09

    Sandra:

    Hi!
    Super, wat leuk!
    Veel plezier! Als je toch in Azie bent, kan je hier ook wel ff langs vliegen :P
    Sandra (vanuit Oz, nog steeds ;))

  • 28 September 2009 - 09:14

    Bert Van Klaveren:

    Zojuist krijg ik een mailtje dat je op het punt staat naar Madagascar te vertrekken. Moet ik hieruit begrijpen dat jullie via deze omweg naar Vietnam gaan?

  • 05 Oktober 2009 - 08:54

    Lous Wanningen:

    Hallo Yvonne,
    In de eerste plaats wil ik je een hele fijne vakantie toewensen en veel succes met de voorbereidingen, die je natuurlijk al grotendeels achter de rug hebt maar juist het inpakken en die laatste dingen die nog net mee moeten, in elk geval krijg je er veel voor terug.
    Nogmaals een fijne reis en ik volg met plezier je verslagen.
    Groeten,
    Lous

  • 07 Oktober 2009 - 10:21

    Marjolein:

    Hoi Yvonne,

    helaas heb ik je gisteren niet meer gezien, wil je via deze weg graag heel veel plezier wensen op je reis, heb me aangemeld voor de mailing dus kan gelijk lezen wat je mee hebt gemaakt.
    Doe voorzichtig, kijk goed uit maar vooral, geniet! Maar dat komt vast wel goed!

    Goede reis,

    Marjolein

  • 09 Oktober 2009 - 20:06

    Renée:

    Hele fijne reis, Tanja natuurlijk ook! Geniet ervan! Ben benieuwd naar je/jullie belevenissen in Vietnam.
    Liefs Renée

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Veendam

Vietnam

Recente Reisverslagen:

01 November 2009

Home sweet home

30 Oktober 2009

Tijd genoeg ...

29 Oktober 2009

Nog steeds in Halong Bay

27 Oktober 2009

Trekking

25 Oktober 2009

Klaar voor de trekking
Yvonne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 111
Totaal aantal bezoekers 41473

Voorgaande reizen:

02 Oktober 2014 - 22 Oktober 2014

Sri Lanka en de Malediven

16 Oktober 2013 - 06 November 2013

Thailand

01 November 2012 - 21 November 2012

Suriname

10 September 2011 - 03 Oktober 2011

Namibië / Botswana

31 Oktober 2010 - 22 November 2010

Cuba

10 Oktober 2009 - 31 Oktober 2009

Vietnam

28 September 2008 - 20 Oktober 2008

Madagascar

08 September 2007 - 30 September 2007

Pura Vida

Landen bezocht: