Salama - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Yvonne Menkema - WaarBenJij.nu Salama - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Yvonne Menkema - WaarBenJij.nu

Salama

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

14 Oktober 2008 | Madagascar, Antananarivo

Zo weer een berichtje uit een zeer warm Madagaskar.

Bij de gastgezinnen was het erg gezellig. Op de bovenverdieping van de huizen zijn gastenkamers gerealiseerd. Het toilet en de douche...poedelruimte zijn buiten. Met bakjes water moet je het toilet doorspoelen en in de douche staan een emmer koud, een emmer heet en een lege emmer om te mengen. Het afvalwater staan de eenden op te drinken. Het leefgedeelte van het gezin bestyaat uit losse vertrekken die onderling niet verbonden zijn. Ons gastgezin heeft 6 kinderen varierend van een half jaar tot 21 jaar. ,s Avonds hebben we een open lucht disco met de kinderen uit het dorp.

Van hieruit vertrokken naar Ambositra, waar we nu een middag vrij te besteding hebben. EEn middagje shoppen.. koop samen met Renée het spel dat we op Tsara camp hebben gespeeld voor 18000 ariary, nog geen 8 euro.

De volgende dag gaan we door naar Tana. Vandaar uit was de vorige mail.

De reisdag naar Ankarafantsika was een hele lange. We vertrokken rond 7 uur en kwamen pas rond half 6 aan. Toen was het al schemerig en moesten we de tenten nog op zetten. Hadden een heel dun matje en geen kussen voor het slapen. Niet echt fijn, want ik heb al vanaf de gastgezinnen last van een stijve nek. En we slapen hier nog 2 nachten ook. De diarree houdt ook niet echt op, komt en gaat, volgens mij door het warme weer. Maakt toch dat je wat minder puf hebt. De volgende ochtend niet fit, slecht geslapen, 4 keer uit bed om naar het toilet te gaan. Heb hier nog geen enkele nacht in een keer door geslapen. Ben dus volop aan de ORS om uitdroging te voorkomen.
Die dag met tranan in m,n ogen besloten om de ochtendwandeling van 2 uur over te slaan. Ik was niet de enige, Renée voelde zich ook niet fit, dus bleven we samen achter. hezbben een rondje over de campsite gemaakt, Daar gelukkig nog een familie sifaka,s gespot en de rest van de ochtend aan ons spel gezeten.
Een relaxte dag verder. Bij iedere inspanning gutst het zweet van je af. Om hzlf 4 wel meegegaan naar de Baobabs.. hele grote bomen. Maar dat je ze nou overal in het landschap ziet staan?

De volgende ochtend gingen we nog met 5 personen een boottochtje maken. De rest was de dag er voor al geweest. Dom genoeg nam ik geen tas mee... en ja hoor batterij van het fototoestel leeg. Tja.. we zagen diverse reigers, een paradijsvogel, kleine ijsvogel, visarend en krokodillen. Na het ontbijt vertrokken naar Mahajanga. Een kort trajekt. voor de middag kwamen we al aan. Met Tanja, Renée Arno, Marco, Janneke, Martin en ik zelf...toch wel de mensen waar ik het meest mee optrek hier... op zoek gegaan naar een lunchplek. VolgensRoderick was het hier duur eten.. ja in verhoung met andere gelegenheden...maar al met al rekenen we niet meer dan 7 euro af voor een pizza en wat drinken en kunnen we een duik nemen in het enorme zoutwater zwembad dat bij het hotel/restaurant hoort. Mora mora dus, dat is hier ook echt nodig.

,s Avonds met hetzelfde groepje gegeten bij restaurant A la mer. Een hele ervaring... karaokemuziek, langzame bediening en alles wat wij bestellen van de dagkaart blijkt er niet meer te zijn. Kies uiteindelijke voor groente met patat en krijg kwa hoeveelheid haute cuisine met een smaak die hier niet bij past. Jaja, wel 5 boontjes, enkele worteltjes die tegen de vis aan hebben gelegen en 3 aardappelen. Frietjes nog geen half bakje van onze nederlandse frieten. Zo slecht gegeten hebben we hier nog niet en we hebben er ook nog nooit zo lang over gedaan.

Gisteren in 2 kleine busje vertrokken voor een korte wandeling naar mooi rode rotsen vervolgens door naar het strand. Weer mora mora dus. Het was echt heerlijk in de zee, wel verschillende wieren maar lekker warm water. Als we uit zee komen lopen nog een stukje langs het strand op zoek nazar mooie schelpen. Fijn moment om te verbranden.
Blijf ,s middags dan ok in de schaduw. ,s Avonds eten we bij Bel air. Met uitzicht op zee, lekker simpel en goedkoop: iets van 2 a 3 euro. Lopen na die tijd nog een rondje over de boulevard.

Vanavond vliegen we naar Tana. Gaan zo nog even weer zwemmen in dat zoutwaterzwembad en daar lunchen ook, waarschijnlijk weer een pizzaatje.

Veluma!!

• 14 Oktober 2008 - 17:48

Tjitske & Erik:

Hoi Yvonne en Tanja,

Zo te lezen hebben jullie het erg naar jullie zin. Volgens ons is jouw reisschema nog voller dan dat van ons in Maleisie is geweest. Denk je er wel om dat je ook nog wat moet rusten?

Als we het goed begrijpen is het daar niet duur en blijft er dus veel geld over voor leuke souvenirs.

Nog veel plezier daar.

Groetjes, Tjitske en Erik

• 14 Oktober 2008 - 18:00

Heleen:

Veluma,..(betekent,'tot ziens'???

Aldoor maar diarree??.......Karaoke!!!Lekker daar???

Nee gekheid hoor,leuke dingen en veel meemaken en zien.En wat leuk om bij een gastgezin te overnachtten.Ik ga op de kaart even kijken waar jullie nu naar toe vliegen en dan....as weekend weer naar huis??

Nog veel plezier en beterschap,Groetjes jhthld.

• 14 Oktober 2008 - 19:46

Pap En Mam:

Hallo Tanja en Yvonne,

Zo te lezen ondergaan jullie daar een complete ontslakkingskuur en zijn jullie lichamen helemaal gereinigd als jullie terug zijn. Dat je daar zo ver voor weg moest is dan wel weer jammer.
    Lezen we tussen de regels door dat jullie je hebben laten verbranden??? Dom, dom, lijken Erik en Tjitske wel. In ieder geval nog goed naar de zin. We lezen ook Tanja's, mailtjes, bedankt daarvoor.
    Je tuin is weer op orde, het bedje gespreid en de kaarten voor Bert Visscher zijn aangevraagd. Nog veel plezier, tot later.

Pap en mam.

• 14 Oktober 2008 - 21:20

Marian:

Ha Yvonne,
    Leuk om je vakantie-verhalen te lezen! Lekker hoor zee, stand en zon!!! Krijg ook weer zin om weg te gaan....
    Yvonne, ik benut dit mailtje ook even om je een update van het volgende fysioweekendje te geven en te horen wat je hiervan vindt. Zoals bekend denken we er aan om naar Berlijn te gaan van 3 t/m 6 april, iedereen heeft gereageerd dat dat weekend oke is. Graag hoor ik van je of je je kan vinden in de kosten. We hebben nl. een leuk appartement in hartje Berlijn op het oog. De kosten voor de reis (per vliegtuig of trein) en 3 overnachtingen bedragen zo'n 300 euro pp. Graag even je mening of 300 tot 350 euro oke is voor reis en overnachtingen (wellicht is 300 euro voldoende maar dan hebben we een beetje uitloop). Omdat er nog maar een paar appartementen vrij zijn in het appartementencomplex dat we op het oog hebben, is het handig als je snel laat weten wat je ervan vindt, als het even kan nog deze week.

Nog heel veel plezier op je vakantie en geniet ervan!!!

Liefs, Marian.

• 19 Oktober 2008 - 18:16

Martine:

Leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven...en volgens mij is Madagaskar wel de moeite waard...of heb ik het mis? Aardig druk programma zeg en je wordt ook zo nu en dan lekker op de proef gesteld.
    Fijne tijd nog verder!